tirsdag den 13. marts 2012

Basis Tærtebund - Salt

Min form er på 24 cm, så oppskriften passer heretter. Du ganger bare opp/ned om din form har en annen størrelse.

Finn frem:
200g mel
100g smør
0,5 dl vann
0,5 ts salt

Jeg bruker selv en foodprocessor når jeg lager tærtebund, for da slipper man for at den skal ligge i kjøleskap, da den jo ikke blir så varm når man ikke tar i den.
Så det man gjør er følgende:
Ta alle ingrediensene opp i din foodprocessor. Når deigen har samlet seg til en kule, legger du den på et meldrysset bord, og trykker den flat. Og som sagt, det gode med dette er at du bare kan lage den med en gang, det er faktisk lettest!

For å rulle deigen ut, er det viktig at du drysser litt mel over den, samtidig med at du ruller og trykke på samme tid. Rull i forskjellige retninger for å være sikker på at den blir like tykk over det hele, samt får den riktige formen.
Når tærtedeigen er stor nok, løfter du den over i tærteformen, og trykket den på plass. Bare la den overflødige deigen sitte rundt kanten av formen, det gjør ingenting. Prikk masser av huller i den med en gaffel, også opp på sidene!
Om du vil være helt sikker på at deigen ikke trekker seg sammen, setter du ned nå på kjøl i en time eller til neste dag, men det er ikke nødvendig.

En tærtebund bør forbakes for at den skal bli sprød og god, som en tærtebund nå skal være.

Så 200grader i 30minutter, og den er klar til å få fyll i!

Og sådan endte min bund med å se ut, kunne nok ha hatt den litt mer i kjøleskapet for å forhindre at den falt sammen, men jeg var sulten!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...