lørdag den 6. oktober 2012

Bacondadler




Hurtig liten oppdatering, mere for meg selv så jeg husker hva jeg lagde; men dette fikk til og med min søster (som ellers ikke gidder å spise bacon..) til å spise !




Du trenger:
Tannpirkere (eller grillspyd i biter som jeg hadde)
Bacon
Dadler

Husk å la tannpirkerene ligge litt i vann på forhånd så du er sikker på at de ikke tar fyr! Det gjorde ikke mine, men vil nok være litt mere obs på det neste gang..
Jeg brukte 1 skive bacon for 2 dadler, så det tar vel i betraktningen hvor mye det er.
Klipp baconet opp i 2 på midten, så du får 2 like store biter.

Snurre det rundt dadlen (som er uten sten!) og fest det fast med en tannpirker. Gjenta til det er slutt med bacon eller dadler (eller begge deler?)

Legges spredd ut på et fat eller langpanne med et stykke bakepapir over, ikke la dem ligge oveni hverandre.

Skekes i 10-12 minutter ved 200 grader til baconet har fått litt farge, og saften fra dadlene begynner å renne ut.

Spises som de er som snack, eller som en del av et større måltid!

12 kommentarer:

  1. Slike har det hendt at jeg har laget. Kjempegodt! Første gang jeg spiste det var på Grand Canaria, på en tapas-restaurant der!

    SvarSlet
  2. Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg fikk smakt det første gangen, men etter jeg fant ut "trikset" (det var jo slett ikke vanskelig...mon hvorfor jeg trodde det skulle være det) har vi laget det mer enn en gang;p

    SvarSlet
  3. Hei Trine! Jeg kom over denne oppskriften ifm at jeg brukte din oppskrift på salte mandler (tusen takk for den, forresten. Nam!). Selv har jeg laget dadler surret i bacon mange ganger, men aldri brukt tannpirker under selve stekingen (de holder formen helt fint hvis man legger dem med skjøten ned) - så da slipper man bløtlegging eller brente pinner.
    For øvrig blir disse dadlene ekstra snadder dersom man putter en liten klikk chevre i midten før man pakker dem i bacon;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det funker også fint uten tannpirkeren:) Chevre smaker SÅ godt - men med en som SLETT ikke spiser ost så skal det jo lages to versjoner! Eller bare lages engang har ikke er hjemme, hrmm....

      Skal klart prøves av!

      Slet
  4. Hei Trine. Kan disse stekes dagen før servering og bare varmes opp ell? Det er veldig mye som må gjøres på selve dagen, det er mye som må i ovnen samtidig. Jeg liker å gjøre mest mulig dagen før - forberedelse, har du noen gode forslag til tapasmat som kan gjøres dagen før og hvor mange retter bør man ha utenom tilbehør som oliven og sauser.

    (temmelig sent å sende ?, vet det, men jeg jobber natta og har det stille på jobben akkurat nå :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi syntes godt de kan spises avkjølt her i hus - bare helst i romtemperatur og ikke kjøleskap.
      Og til tapasmat som skal forberedes, så er det jo masser av kalde sauser og dipper - man behøver jo slett ikke ha en varm saus. Kjøttboller er utmerket mat å lage på forhånd, gi dem en hurtig omgang i ovnen rett før mat.
      Ellers er detjo bare frukt, agurkhapsere, diverse oste anretninger. Skinkesurrede ting ville jeg nok ikke lavd for lang tid på forhånd;) Wraps? Listen er uendelig!

      Slet
  5. Tenkte jeg skal prøve denne oppskriften. Lurer på om det er noen spesielle dadler du bruker, eller er det bare en sort å få??

    Mvh
    Hege

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg pleier bare å bruke de billigste uten stener da det er lettest i hverdag - og de litt bedre og større når det er mere til "fest" -> men det utgjør ikke den store forskjel

      Slet
  6. Jeg er ikke så glad i dadler, men synes dette er supergodt å variere med fiken istedet! (+chevre, og gjerne noen skiver stekt chorizo og noen dråper balsamicoreduksjon på også...) Supergodt! Vh Stine HH

    SvarSlet
  7. Jeg skal lage dette og ha med til koldtbord-spleis i kveld. Jeg lager dem med en skåldet mandel inni. Det er også godt

    SvarSlet
    Svar
    1. Høres godt ut - er alltid på jakt etter "ikke søte" alternativer med mandler!

      Slet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...