søndag den 13. juli 2014

Sjokolademuffins med bringbærkrem og hyldeblomst #madbloggerudfordringen3


Dette er så mitt andre bidrag til MadbloggerUdfordringen3, (selv om det egentlig var den første jeg fikk lavd), og dette er bidraget til det søte kjøkken. Det skulle inneholde sjokolade, bær og spiselige blomster/kydderurter. Jeg valgte så å bruke bringbær, hyldeblomst og sjokolade i muffins for å få det sammen.
Bildene her er ikke de beste, da computeren døde med bildene fra juni (som det selvfølgelig ikke var laget backup på... Håper fremdeles jeg kan redde dem!). Men ett bilde hadde jeg i det minste tatt fra instagram, så det var i det minste dokumentert.


For 12 sjokolademuffins med bringbærkrem og alt for mange hylleblomstmarengs trenger du:

Hylleblomstmarengs:
2 eggehviter (for min maskin trenger minst 2 for å kjøre;))
150 g sukker
Litt frisk vanilje
2 skjermer med hyldeblomster, kun det hvite
2-3 ts hjemmelaget hyldeblomstsaft - eller litt mindre kjøpekonsentrat
Eventuelt en sjatt eddik

Start med å ha eggehvitene oppi mixmasteren, og sett det i gang til å piske på høy hastighet. Når det begynner å få fin og "fluffy" konsistens, tilsetter du sukker og hylleblomster litt etter litt. Piskes videre til alt sukkeret er oppløst. Tilsett vanilje og hylleblomstsaft litt etter litt, og ha eventuelt sjatten med eddik oppi.
Når det er ferdig blandet sammen, har du det hele opp i en plastik- eller sprøytepose og fordeler det på et par bakepapirkledde langpanner. Jeg fylte opp to langpanner med små "klatter". Mine fikk 2-3 timer ved 100-110 grader, men ta litt på dem underveis. Disse ble gode og sprø, hele veien igjennem. Oppbevares på en lukket boks til de skal brukes.


Sjokolademuffins - 12 stk
50 g smør
1,5 dl sukker
1 egg
2,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
Litt frisk vanilje, eller 1 ts vaniljesukker
2 ss kakao
1 dl melk
100 g mørk sjokolade i små biter

Start med å piske smør og sukkert hvitt, og tilsett egget. Bland alt det tørre sammen, og og ha det i vekselvis med melken. Bland til sist inn sjokoladen som skal være ihvertfall grovt hakket.
Fordeles i 12 muffinformer, og stekes ved 175 grader i rundt 15-17 minutter, kanskje litt lengre. Avkjøles.

Bringbærkrem
1,5 dl kremfløte
1 dl bringbær
Litt melis

Pisk det hele godt sammen til det blir fast, men ikke smør.


Finn frem muffinsene, ha litt bringbærkrem på alle sammen, og topp med hylleblomstkyss. Riv eventuelt litt mørk sjokolade helt på toppen for en ekstra finish


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...