torsdag den 18. oktober 2012

Enkel eplesaft - på skrotter!


Som nevnt litt tidligere, har jeg hatt masser av epler å leke med her på det siste! Men en ting felles til det hele når man lager mat på epler, er jo at man sitter igjen med massed av skrotter, og av og til også skrell... Og hva skal man så bruke det til? Jeg er jo ikke så glad i å kaste mat vekk...

Uansett, vi laget ganske så mye saft, da det faktisk er snakk om skrotter fra 20 kg epler, så oppskriften er litt stor, men med en god blanding av fryser og gode flasker, så kan det godt få litt på plass likevel!

Du trenger, for masser av saft:
Epleskrotter og skrell
Vann, 1 del eple til 2 del vann
1 dl sukker pr 5 dl vann
1 ss sitronsaft pr 5 dl vann


Jeg hadde 4kg godt blandede epleskrotter og skrell, som jeg så fordelte over i et par gryter. Siden jeg hadde 4kg epler, så ble det så brukt 8 liter vann; som så resulterer i omtrent den mengde saft.

Ha det hele opp i en gryte, og la det småkoke til eplene holder på å falle fra hverandre. Sil vekk skrottene, og ha all væsken tilbake i gryten.

Smak til med sukker og sitronsaft.
Min saft ble forholdsvis søt, så det er ikke sikkert du vil bruke like mye sukker. Men sånn går det når man lar 3åringen være med å bestemme hvordan det skal smake (og helle opp)

La det koke opp til sukkeret er oppløst, og la det kjøle ned før du putter det i fryser eller på flasker. Om du putter det på flasker, ville jeg nok vurdert en liten smule konserveringsmiddel i.

Drikkes som den er, eller blandes opp med litt vann (eventuelt med kullsyre i... mm!)


Fine og store epleslangepler!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...