fredag den 5. oktober 2012

Søte boller med poteter


Poteter, poteter! De kan brukes til så mangt! Siste inslag (ihvertfall for denne gang!) i den lange rekke med masser av poteter.
Tanken bak denne kom da jeg ofte putter gulerøtter i boller, så hvorfor ikke prøve med poteter! Eneste ting jeg vil gjøre litt annerledes neste gang er litt mere gjær i, da deigen ikke hevet like godt som den pleier. Men utover det, perfekte boller!
Etter å ha bodd et stykke tid her i Danmark, så har jeg begynt å komme smør på bollene.. Også de søte!
Merkelige greier... men klarer heller ikke la vær;)

For 8-10 boller trenger du:
1 dl knuste poteter, jo finere knust jo bedre
7 dl hvetemel
1 dl sukker
0,5 ts salt
1 pk gjær (den er justeret opp)
1 dl smålunket vann
1 egg
+ litt melk til pensling


Bland sukker, poteter, mel og salt godt sammen i en bolle. Når det hele er blandet godt sammen, varmer du vannet til minst 20 grader, og rører gjæret ut i det. Jeg brukte kun 1/2 pk gjær da jeg laget denne porsjonen, så økte mengden til det dobbelte. Den kunne godt trenge det!

Ha gjæren, vannet og egget opp i melblandingen, og juster eventuelt med litt vann/mel om det er for tørt eller for vått. Det skal være en litt klissete deig, men du skal altså kunne forme den med hendene!
Sett deigen til heving i ca en time, den skal helst i det minste nærme seg dobbel størrelse!
Forme dem til et par 8-10 boller, alt avhengig av hvor store de er. Mine er altså litt mere like i størrelese enn det ser ut til!

La dem etterheve på bakepapiret i ca 20 minutter, imellomtiden varmer du også ovnen opp til 190 grader.
Rett før det er tid til å putte de i ovnen, pensler du dem hurtig med litt melk.




Stekes til de er gyldne, og gir en svak hul lyd når du banker på dem, ca 10-10 minutter tok det her.

Spises som de er, eller nytes for eksempel med litt smør og hjemmelaget blåbærsyltetøy





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...