lørdag den 14. april 2012

Sjokoladekake med hvit krem


Eller bursdagskake, som den også er blitt kalt opp igjennom hele min oppvekst. 
I anledning Matbloggsentralens utfordring; Sjokoladekaker, tenkte jeg det var på tide å dele denne oppskriften. 
Så lenge jeg kan huske (og også litt før) er det denne sjokoladekaka mamma har lavet der hjemme. Om det var min eller mine yngre søstre sin bursdag, basar, dugnad eller bare for kos, har dette vært gjengangeren. 
Den har været servert i firkanter, tall, bamser, borger, sjørøverskip, slott, hjerter, blomster og alle andre tenkelige former, da den er en riktig god kake og bygge opp med.
Og da kremen blir plassert i midten blir det ikke (fullt så mye) gris når det blir holdt selskap for 20++ små barn.
Dessverre så var alle bildene jeg kunne finne fra tidligere på lysbilder, så det er litt vanskelig å vise dem frem, så vi får overleve med mine!

Start med å sette ovnen til å varme opp på 180 grader.

For en langpanne trenger du:
6 ss kakao
4 kopper sukker
1 kopp smør
1 kopp sterk kaffe
1,5 kopp surmelk (eller ymer her i Danmark)
2 ts natron
4 kopper mel
3-4 egg
3 ts vaniljesukker

Skal da lige understreke at det er små kaffekopper det er snakk om her for at røren skal få plass i en langpanne! Den vokser en lille smule i pannen, så ikke bli forskrekket om det ser litt lite ut til å starte med.

Start med å ha kakao, sukker, smør og kaffe i en gryte, og smelt det hele sammen. (for at det skal gå litt fortere vil jeg minne om at det å dele smøret opp i mindre biter hjelper. Jeg glemmer det hver eneste gang. Man skulle tro jeg snart har lært)

Når det hele er smeltet, heller du det oppi en bolle med rundt bund, så det er lettere å mikse det sammen. Ingen grunn til å kjøle det ned!
Bland surmelken og natron godt sammen. 
Ha mel og surmelk/natron blandingen i vekselvis, mens du rører godt sammen.
Når det hele er blandet godt sammen, har du i vaniljesukkeret og blander det i.
Ha eggene i ett og ett, og rør det godt sammen i mellom. Røren skal være tynn, men ikke FOR tynn. Jeg pleier å ende opp med fire egg i, men som sagt, det må sees an.

Når det hele er blandet sammen til en god og jevn røre, heller du det opp i en smurt (eller bakepapirkledd) langpanne, og har den inn i ovnen.
Den skal ha 30 minutter, men sjekk jevnlig med en tannstikk for å sjekke. Av og til er den ferdig på 25 minutter!


Når den er ferdig, skal den ha en fin og skinnende topp. Om du legger noe ovenpå den som jeg har gjort her, kan du se at den "sprekker" litt.

Så skal kaken bare avkjøles. 

I mellomtiden kan du jo start på smørkremen!
ca 100 gram smør, romtemperatur
ca 100 gram melis
3-4 ss vaniljesukker
Evt 1 egg / 2 ss melk


Jeg lager den her mer på skjønn enn faktisk oppskrift, men ca 100 gram smør er mitt utgangspunkt. Det er viktig at smørret har romtemperatur, ellers får du det aldri rørt ut.

Ha oppi vaniljesukkeret og ca 100 gram melis. Jeg pleier bare å helle oppi litt etter litt, og smake på det underveis, og syntes selv den er klar når den ikke smaker MYE smør mer.
Ha egget/melken i nå på slutten om du vil ha en mer jevn og fin krem, men jeg syntes den er fin som den er uten, det er smak og behag!

Husk at kremen skal ha romtemperatur når den smøres på kaka!




Når kaken har kjølet ned, er det tid for å dele den i to. Bruk en god og skarp kniv, og skjær den FORSIKTIG midt over (eller ihvertfall så mye du skal servere idag/imorgen med krem i)

Løft forsiktig toppen av kaken av, og smør kremen godt utover. Bare husk å ikke smør for tykt med krem på kaken, da begge deler er forholdsvis søtt. Barn har som oftest ikke så mye imot det dog;)

Kaken holder seg ca 1 uke i kjøleskap med krem på (kremen bør helst smøres på samme dag/dagen før den skal spises dog), eller et par uker uten krem i en lukket boks.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...