onsdag den 10. oktober 2012

Kålrabisuppe med gulerot og rugbrødskrutonger


Jeg elsker kålrabi... Elsker det! Både kokt, rå og alle andre mulig tenkelig måter. Dessverre er det ikke så lett å finne dem her i Århus, ihvertfall ikke der jeg har kikket til nå. Man kan jo selvfølgelig bruke beter, men det er liksom ikke helt det samme. Syntes nå jeg ihvertfall.
Lykken var derfor stor når jeg fikk 2 stk å kose meg med forrige gang mamma var her nede en tur. Noe som hun ofte er. Alltid deilig med besøk fra Norge.

Så, uansett, dette ble gårsdagens middag. Kjæresten fikk plutselig vite han skulle arbeide litt overtid, så da jeg spurte lillepiken hva hun gjerne ville spise, var svaret "rød suppe". Ikke hadde jeg tomater eller rødbeter i hus for å kunne lage suppen rød; men hun godkjente da også gul suppe;)

For en riktig god og fyldig suppe som serverer 4-6 porsjoner trenger du:
1 kinesisk hvitløk
2 små løk
1 liten kålrabi (minus litt, så litt mindre)
2 små gulerøtter
1,5 liter væske (vann, melk, buljong... jeg brukte vann)
1 buljongterning (eller fond som du tilfører i den samlede væske mengde)
Salt
Pepper
Lille smule olje til steking


Start med å hakke løk og hvitløk opp så fint som du nå gidder.. Det skal jo likevel blendes til slutt, men litt små biter er fint likevel!
Skrell og del gulerøtter og kålrabi opp i mindre biter, mine ble av størrelse ca 1x1 cm for at de skulle koke fortere.
Ha litt olje i en gryte, og ha løk + hvitløk oppi. Svitses hurtig, før du tilsetter gulerøtter og kålrabi også. Svitses et par minutter mer, før du tilsetter væsken (i mitt tilfelle vann + en buljongterning!)

Kokes til gulerøtter og kålrani er mørt, finn så frem blenderen! Blen suppen god og jevn (det blir en tykk suppe) og la den koke opp igjen imens du smaker den til med salt og pepper.


Rugbrødskrutongene ble laget veldig enkelt idag;
2-3 skiver rugbrød, alt etter størrelese
Salt
Pepper
1-2 ss rapsolje
Stødt ingefær

Skjær brødet opp i biter av ca 1-2 cm. Ha olje på en varm panne; og stek brødet i 5-10 minutter på mellom varme til de har fått en god og sprø skorpe. Krydre til med salt, pepper og masser av ingefær underveis!

Anrettes sammen i en dyp tallerken, og så er det bare å nyte maten!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...