søndag den 15. april 2012

Andelår med rotfruktmos



Så, jeg har igrunnen aldri spist and derhjemme. Til jul har vi hatt fisk, ribbe og eventuelt stek/kalkun/pinnekjøtt, men aldri and.
Så først gang jeg fikk servert and, var til julaften hos min kjærest her i Danmark. Helstekt and. Det var en OK opplevelse, men ikke noe som skilte seg supermye ut. Kan dog si jeg kan bedre li' lårene enn kjøttet i midten:D Vil nå nesten si det bare er positivt, andelår får man jo for en 10r, så det er jo ikke så galt heller!
Senere har jeg også fått serveret and i flere versjoner, og kan bare si at jeg liker det bedre og bedre hver eneste gang.
Problemet her hjemme er da at kjæresten ikke kan li' det, så når han ikke er hjemme, er det noe meg og den lille utnytter til det fulle!

Til 2 trenger du:
2 andelår
Salt
Pepper
Litt olje til å steke i

Start med å sette ovnen på 180 grader varmluft, før du går igang med resten.
Dupp begge lårene tørre med et papir, og gni dem godt inn i grovt pepper og salt.
Ha litt olje i stekepanden, og brun andelåret hurtig på alle sider. Legg det oppi en ildfast for med litt olje i bunden, og inn i ovnen med det.
Det skal ha en ca 35 minutter i ovnen (jeg lar det ofte få en lille smule mer,fordi jeg kan godt li' når det er litt tørt)


Rotfruktmosen:
Vi brukte 500 gram rotfrukter tilsammen, en god blanding av:
Gulerot
Potet
Selleri

Samt litt
1 ss Smør
Melk
Salt
Pepper

Pill og del grønnsakene opp i mindre biter så det koker hurtigere. Husk dog at selleri skal ha en lille smule mindre tid enn gulerot og potet, så la de få en ca 5 minutters forspring før du har sellerien i.
Når det hele er kokt opp, tømmer du av vannet og og finner frem det andre du trenger. Ha smør, og litt salt og pepper oppi, og mos i vei med potetmoseren.
Ha oppi litt etter litt melk til du får en ønsket konsistens. Våres ble litt våt denne gangen!

Det hele ble serveret med litt grønne bønner og en liten pose merket "orangesaus" jeg fant i fryseren!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...