søndag den 26. februar 2012

Ras-el-hanout

Ras-el-hanout er er en tradisjonell marokkansk krydderblanding der finnes i mange forskjellige variasjoner. da jeg skulle bruke denne til en småbrød oppskrift, ble det litt leting på google etter en blanding jeg hadde ingrediensene til her hjemme. Valget falt på krydder.org sin hjemmeside.
Dette gir en ca 40gram (det var ihvertfall det jeg fikk) ferdig krydder.

Finn frem:
3 laurbærblader
1 ss kanel
1 ss spisskummen
1 ss koriander
1 ss ingefær
1 ss helt sort pepper
1 ss tørket timian
1 ts cayennepepper
1 ts muskat
½ ts anis
½ ts kardemomme
½ ts nellik
½ ts piffi krydderblanding

Jeg tok og kjørte det hele i en liten foodprocessor, men har du en krydderkvern, fungerer nok dette bedre.
Oppbevares på et tett glass med lokk.

2 kommentarer:

  1. Hvad er piffi krydderblanding og hvor finder jeg det henne? Hilsen Monica

    SvarSlet
  2. Piffi er et slags "all round" krydder - man får kjøpt det i de fleste steder i Norge og Sverige. Men i denne oppskriften kan det fint erstattes med tilsvarende mengde salt - da det er mest tilsatt for saltets skyld.

    Blandingen i seg selv består blant annet av salt, chilipepper, pepper og løk - men er (som du nevner) omtrent umulig å finne her i Danmark :)

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...