tirsdag den 14. februar 2012

Farsbrød

Så var det på tide å endelig prøve ut farsbrød. Det er noe jeg har snakket om å få laget i riktig lang tid, men har liksom aldri kommet så langt.

Vil dog understreke på forhånd at denne deigen ble en lille smule våt, så vil nok ha litt mer mel/rasp/brød eller mindre vått i neste gang, men det gikk dog godt nok med smaken.
Ikke var redd for å krydre!

Dette er nok til 5 sultne personer.

Finn frem; 
- ca 250g oksehakk
- ca 450g svinehakk
- 1 stor løk, revet fint
- 2 kinesiske hvitløk, presset
- Salt
- Pepper
- 1,5 ts Worchestersaus
- 3 piskede egg
- 1 skive brød i terninger(Her vil jeg nok tilsette litt mer neste gang)
- 3 ss mel
- evt litt rasp

- 140g Bacon til å dekke over med (IKKE i deigen!)

Tok å blandet det hele sammen i en stor bolle, til jeg har fått en fin, jevn deig ut av det.
Tok så og smurte en liten form med olivenolje, og la deigen opp i der, samtidig som jeg formet det litt som et brød. (Det var dog en lille smule vanskelig denne gangen da deigen var litt *vel* våt)

Jeg tok så og dekket hele brødet med baconskiver, før jeg satte det inn i en forvarmet ovn ved ca 200 grader.
Det stekte til baconen hadde fått en fin farge, omkring en time, men det er du nødt til å følge med på selv.

Dette ble serveret med kokte poteter, smørdampede erter og brun saus.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...