onsdag den 6. februar 2013

Helstekt agerhøne med stekt mais og ovnpoteter


Her for et stykke tid siden kom jeg over et par agerhøner til en lille penge i butikken, så fant ut at jeg ville prøve å lage noe med dem! Jeg har ikke den store erfaring med vilt og fugl generelt sett (om man ikke regner med kylling), så jeg ville gi det et forsøk! Jeg hadde et par fine mais herhjemme der godt kunne brukes, og sammen med litt poteter og en tykk koktsammensaus smakte det riktig godt! Man skal dog være obs på at man helst skal kunne li' smaken av vildtkjøtt, for om du ikke kan... Da er dette godt spilt!
Jeg beregnet en fugl pr person, da de er veldig små, og valgte å helsteke dem.

For 3-4 porsjoner trenger du:
3 agerhøner
Smør
Salt
Pepper

Poteter
Salt
Pepper
Rosmarin
Hvitløk

2 dl hønsekraft
1 dl hvitvin
1/2 rødløk
Honning

Mais
Olje
Smør
Salt


Start med potetene da de skal ha lengst tid. Sett ovnen på 170 grader.
Finn frem en bakepapirkledd langpanne. Vask og skrubb potetene. Skjær dem i tynne skiver, og ha dem opp i en frysepose sammen olje, salt, pepper, rosmarin og hvitløk. Ryst godt, og fordel det utover stekeplaten. Når ovnen er varm, sette du platen inn i bunden av ovnen, og steker potetene i omtrent 45 minutter, eller til de er ferdige.


Finn så frem en ildfast form, samt en stekepanne. Vask og skyll hønene godt, både innvendig og utvendig. Gni dem lett inn i salt og pepper, og brun dem på ALLE sider i en panne med masser av smør i.
Ha dem opp i en ildfast form, og sett den inn på en rist midt i ovnen. Halvveis i steketiden tar du dem hurtig ut av ovnen og vender dem, før du steker videre.
De skal steke i omtrent 25-30 minutter, men se det litt an etter hvor store de er. Skjær eventuelt et lite prøvestykke med en kniv for å se om de er ferdige.

Jeg valgte å lage å slags reduksjon til maten selv, men det er slettes ikke nødvendig med alle smakene som allerede er i maten. Den føles heller ikke tør ut;)
Når hønene er ferdigstekt, tok jeg hønene opp av fatet, og helte hvitvin og hønsekraft oppi. Jeg lot det koke opp, så alle de gode smakene fra fatet virkelig fikk kommet med. 
Sauter 1/2 finhakket rødløk i en gryte, tilsett all væsken og eventuelle rester fra fatet opp i gryten, og koke opp. Smak det hele til med en lille smule honning.

For maisen; Start med å skjære opp maisen i skiver som er omtrent 1 cm tykke. 
Ha olje og smør i en panne, og la den varme opp imens du strør litt salt over maisen. Stekes i smørret til den begynner å få farge på begge sider (bare pass på at det ikke blir for varmt og begynner å poppe, jeg liker å ha et lokk i nærheten selv når jeg steker mais!)

Anrett det hele på en tallerken, og server;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...