lørdag den 9. februar 2013

Fastelavensboller med vaniljekrem


Til fastelaven hører der fastelavensboller til, og det skal feires som seg hør og bør! Jeg valgte å lage noen forholdsvis enkle boller, så oppskriftsvalget denne gangen falt på en jeg fant i 9. klasse oppskriftsheftet mitt. Jeg fulgte dog ikke fremgangsmåten. Etter at jeg leste på Trines Matblogg om hvordan hun laget boller, med å røre inne smørret til slutt, jeg har brukt denne metoden. Alltid. Myke og gode boller hver eneste gang jeg prøver! Det har jo blitt gøy med gjærbakst!

Jeg valgte å lage bollene med vaniljekrem i, da jeg syntes ren pisket krem er litt kjedelig, men også fordi jeg hadde en åpen boks med vaniljekrem som skulle brukes! Hva jeg brukte resten på kommer senere;)

For 16 boller av mellom størrelse trenger du:
50 g gjær
3,5 dl melk
100 g sukker
1 egg
2 ts kardemomme (jeg elsker kardemommesmaken)
1 - 1,1 liter mel
100 g smør, i terninger

4 dl kremfløte
2-3 ss vaniljekrem

Melis


Ha alle ingrediensene untatt smørret opp i en kjøkkenmaskin og la den kjøre i omtrent 15 minutter på lav hastighet. Del smørret opp i mindre biter, og ha det oppi etter at de 15 minuttene har godt. La maskinen kjøre videre i 10-15 minutter mer imens smørret blandes godt inn. Ha eventuelt i litt mer mel for å få en fast deig, men ikke mer enn at den kun akkurat løsner fra bollen.
Dekk bollen med plast, og la den heve i omtrent 45 minutter, eller til dobbel størrelse.

Etter at 45 minutter er godt, finner du frem et par bakepaprikledde langpanner, og deler deigen opp i 16 like store emner. Rull dem ut til de er gode og runde, og fordel dem over på platene. Dekk bollene med et kjøkkenhåndle, og la dem etterheve i 45 minutter mer.

Stekes ved 220 grader i 10-15 minutter, gjerne midt i ovnen. Steker du dem samtidig, bytter du bare plass på dem halvveis, så de får en jevn farge. Avkjøles på en rist til det er tid for å spise!

Kremen lager du forholdsvis enkelt; Ha kremfløte og vaniljekrem opp i en beholder, og pisk til du har en fin og jevn masse!
Del bollen i to, ha en spiseskje eller 2 med krem i midten og dryss melis på toppen. Så er det tid for å nytes. Og du. Ja. Det griser!
Ha en god fastelaven;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...