søndag den 3. februar 2013

Svinekoteletter med braiseret rosenkål


I hverdagen skal det helst gå litt hurtig med å lage middag (eller så skal det passe seg selv så jeg ikke behøver å følge så mye med på hva som skjer, og heller kan gjøre andre ting). Jeg hadde litt rosenkål igjen i bunden av kjøleskapet det ropte etter å bli brukt opp, og med noen deilige svinekoteletter i fryseren, var veien ikke særlig lang!
Denne oppsrkiften fant jeg i et av Rema 1000 sine små hefter (ikke spør meg hvilket), og slik gjorde jeg det:

For 2-3 porsjoner trenger du:
2-3 koteletter, avhengig av størrelse
Salt
Pepper
Olje
Smør

400 g rosenkål
2 ss smør
2 ss olivenolje
1 løk
1 kinesisk hvitløk
Pepper
3 dl hønsebuljong (fond fungerer også supert!)
(salt)

Kokte poteter


Start med å sette potetene over for å koke før du går igang med resten av maten. Bruker du frosne rosenkål lar du dem tine et par minutter på benken før du går videre med dem!

For kotelettene: Jeg har tidligere nevnt hvordan (jeg syntes) man lager perfekte koteletter, men det kan aldri gjentas for ofte;)
Start med å duppe kotelettene tørre, og ha litt salt på dem. La dem ligge på benken, minst 5 minutter men gjerne opp til 15 for å få en bedre temperatur på dem.
Ha litt olje og smør i en stekepanne, og varm dem opp på full styrke. Når smør og olje virkelig bobler og bruser, har du opp i kotelettene. De skal først brunes riktig godt av på hver side, så pass på temperaturen. Ofte er det nok med 30 sekunder for å få det ferdig!
Etter at begge sidene er brunet av, skrur du ned for varmen til omtrent middels, og snur koteletten igjen over så du har første siden opp. Nå skal de steke 1 minutt per cm koteletten er på hver side for å få en riktig god og rosa kotelett;) Foretrekker du den litt mer stekt, lar du den bare få litt lengre tid på hver side.

For rosenkålen: Start med finhakk løk og skjære hvitløken opp i skiver. Ha smør og olje opp i en panne, og fres rosenkål, løk og hvitløk riktig godt. Risle godt med friskkvernet pepper over, og hell så buljong/kraft over det hele. Sett lokk på pannen, og la det stå og kose seg i omtrent 10 minutter. Smakes til med salt.

Server det hele på en talleren, og nyt det;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...