torsdag den 7. marts 2013

Gunnars torsk i fat


Denne oppskriften fant jeg i et hefte fra 2 gange om ugen, som engang i blant er å finne i butikkene her hjemme. Da lillepiken ikke skal spise for mye eple på grunn av allergisjekk som er på gang, valgte jeg å bytte ut eple med pære ifra orignaloppskriften - det funket super!
Denne retten er til å bli en fin fiskefavoritt her i hus, masser av smak - så mye at man faktisk har lyst til å slikke tallerkenen etterpå;) Og har du frisk persille, bruk det for all del, jeg brukte tørret i mangel av bedre!

Slik gjorde jeg (2-3 porsjoner)
300-400 g torskefileter
2 pærer, i halvmåner
1 stor  porre, i skiver
1 kinesisk hvitløk, presset
2 bokser hakket/flådd tomat
2 laurbarblader
3 ts paprikapulver
1 dl fløte
Persille, helst frisk, men tørret fungerer også
Salt
Pepper
Olje til steking


Start med å vaske purrene riktig godt, så du ikke har flere sand/jordrester igjen. Ha olje på en panne, og svits purre, pære og hvitløk hurtig. Det skal kun få en glans - det skal ikke ta farge!
Tilsett tomater, laurbædblad, paprika, salt og pepper, rør det godt sammen, og la det stå på platen å småsimre i omtrent 5-8 minutter.
Hell over fløten, og bland det hele godt sammen igjen. La sausen koke opp, og smak til underveis Hell hele massen over i en ildfast ovn, og gjør klar fisken. Dupp fisken god og tørr, og krydre dem med salt og pepper. Er bitene veldig store, kutter du dem opp så de passer i formen. Jeg valgte å krydre mine fileter med persille før de skulle i ovnen, men om du har frisk - vent med det til maten er ferdiglaget^^

Stekes i 10 minutter ved 200 grader, til fisken er fin og mør.

Server det hele med litt ris til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...