torsdag den 4. juli 2013

Grove resteboller med bulgur


Kjenner dere det? At man liige er kommet til å koke for mye bulgur (eller ris, eller pasta eller..) Det skjer ihvertfall titt og ofte her i hus. Man skulle da tro at jeg hadde lært snart;) Heldigvis er jeg blitt litt bedre til å beregne hvor mye vi spiser ETTER at jeg har sett hvor mye der faktisk er kokt - så får jeg satt det i kjøleskap eller fryst det ned så fort som mulig... Nå skal det jo bare læres å beregne FØR tingene er kokt - så er jeg jo godt på vei!
Disse bollene ble forholdsvis grove, men likevel godt og fuktige i det (jeg kan dog ikke si hvor lenge de kan holde seg... De forsvant hurtig) - noe som bare er et pluss her i hus!


For omtrent 10 boller trenger du:

2 dl kokt (kald) bulgur - om du koker det trenger du 1 dl bulgur, kokt i 2 dl vann
2,5 dl melk
3 dl hvetemel
2 dl rugmel
1 dl havregryn
1 ts salt
1 ts honning
1/2 pk gjær
Sesamfrø til pynt

Ha alle ingrediensene opp i en bakebolle (gjæret smuldrer du bare...Pass på at den ikke kommer for nær saltet!) og la kjøkkenmaskinen kjøre i en 5-10 minutter til du har en jevn, men klissete masse.

La deigen heve i 45 minutter, og form den så til små boller. (gjerne med en våt skje, da det er en klissete deig;). La bollene etterheve i omtrent 30 minutter. Pensle bollene med litt vann, og strø sesamfrø over til pynt.

Stekes ved 180 grader i omtrent 12-15 minutter, til de er faste og sprø. Nytes som de er, gjerne med en skive ost på!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...