onsdag den 14. november 2012

Enchiladas med oksehakk, baked beans og mais


Enchiladas, eller bakte tortillalefser med fyll og ost; er noe vi har laget et par ganger tidligere her i hus, men jeg har ikke fått tatt bilde/skrevet det ned tidligere. Det måtte det bli en forandring på! Vi valgte å fylle dem ganske lett denne gangen, med en enkel og litt søtaktig saus til. Kanskje ikke fullstending typisk hva man forbinder med texmex, men en god blanding mellom "normal" taco og Chili Con Carne. Godt var det ihvertfall;)

For en stor porsjon, nok til 4-6 trenger du:
Olje (til steking)
2 små løk
1 kinesisk hvitløk
300 g oksehakk (eller kjøttdeig)
Baked Beans, 1 boks (400g)
1/2 boks mais (150g mais tilsammen)
Salt
Pepper
Sukker
Paprikapulver
5 tortillalefser
Salsa
Cheddar ost


Start med å svites kjøttdeigen i en panne/gryte med litt olje, hvitløk og løk. Når kjøttet er ferdig brunet, tilsetter du baked beans, mais og smaker det til med salt, pepper, sukker og paprikapulver. Når du har fått smaken du ønsker, er det på tide å fylle lefsene godt. Jeg gjorde det enkelt; la lefsen på bordet; fylte godt med mat i den (ca 1/5 av kjøttsausen), rulle det så godt sammen som jeg kunne, og la den i en (smurt) lasagneform med skjøten nedad. Jeg gjentok prosessen med med de 4 andre lefsene. Det var en liten smule kjøttsaus igjen da jeg var ferdig, det la jeg bare ned i enden av formen, syntes ikke det var verdt å prøve å fylle lefsene mer enn nødvendig.
Til siste ble der fordelt salsa godt over alle lefsene, og topped med ost.


Stekes ved 200 grader i 10-15 minutter, osten skal være smeltet, men ikke sprø.
Server med en got salat og litt cremefraiche til. Det ble en enkel salat her i hus denne gangen, nemlig:
Agurk
1/2 boks mais (så fikk jeg også brukt opp boksen)
Feldsalat
2 tomater


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...