søndag den 18. november 2012

Tantes fiskesuppe


Nok en delig og varmende suppe her i høstmørket! Dette er en super og frisk suppe, som metter mer enn man skulle tro. Tror vi hadde nok til 4-6 porsjoner her. Jeg valgte å lage min suppe på litt laks og litt torsk, men det som er så greit her, er at man tar hva man nå enn har:)

Suppen kan lages både blendet, med store "klumper" og med små "klumper. Det eneste som sånnsett forandrer seg da er koketiden:p

Finn frem:
4 poteter
3 gulrot
1 paprika
1 løk
1 purre
Skjærgårdskrydder/fiskekrydder (jeg brukte Fiskekrydder fra Cemo)
Jevning (melk+mel, eller maizena)
1 fiskebuljongterning
Vann
(Litt salt)
Olje til svitsing
0,5 dl fløte
200-400 g fisk etter ønske

Start med å kutte alt opp i mindre biter, jeg finhakket løket, og skjærte resten opp i terninger av størrelse 2-3 cm.
Start med å svitse løket i litt olje til det blir fint og gyllen.
Ha opp i poteter og gulerøtter, og dekk så det hele med vann + litt mer. Kokes til de er nesten møre, og så jevnet jeg det til. Fjern litt van om det er nødvendig.

Tilsett paprika, purre, fisk og alle krydderiene, la det trekke i 5 minutter, mulig litt mer, og det var det! Det skal muligvis smakes litt til, men det var slettes ikke nødvendig for meg.

(og ja, det ser ut til at jeg har masser av forskjellig paprika, men det er det som skjer når man ikke finner en hel, men masser av små rester;))

Serveres med et godt stykke brød, og nyytes rykende varm!)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...