torsdag den 15. november 2012

Mammas soppsuppe


Her for et stykke tid siden, da vi hadde besøk fra Norge, fikk jeg en pose med blandet sopp. Alltid deilig med matgaver! Da jeg selv er glad for sopp, men kjæresten ikke spiser det, er det sjeldent det blir noe mye mere avansert enn sjampingjong og kantarell her i hus. Man skal jo også spise opp når man først får det kjøpt! Anledningen bød seg (som den ofte gjør), en tirsdag da han skulle arbeide over; så da jeg hørte det, ble den lilla oppskriftsboken funnet frem, og mammas soppsuppe skulle prøves ut!
Det som er så greit med denne suppen, er at du bruker den soppen du har! Om det en kantarell, hjemmeplukket sopp, eller en frostpose som jeg brukte, det er egentlig litt det samme! Godt smaker det jo uansett;)

For 4 trenger du:
1 kinesisk hvitløk
1 løk (eller sjalotteløk om du har. Det er ikke ofte jeg bruker penger på det)
500 gram eller 1 liter sopp (kantarell, hjemmeplukket, fra frost...)
Litt olje til steking
1 boks fløte (min boks var 2,5 dl).
1 boks vann
1 boks melk
1-2 ss oksebuljong
Jevning


Start med å tø opp soppen om den er frosten, og få litt av væsken vekk. Ellers så blir det bare for mye vann i bunden for å virkelig få dem frest godt av.
Finhakk løk og hvitløk, og ha det sammen med olje og sopper i bunden av en gryte. Stekes ved høy varme i omtrent 5 minutter under omrøring.

Tillsett så væsken etter hvert, det som er så greit her er at du tar den boksen du har, og tilsetter så like mye  vann og melk etterpå. Denne suppen kan fint lages på matfløte, men jeg syntes selv ikke at fett er der det skal spares på i maten, så jeg bruker alltid kremfløte selv.
Tilsett oksebuljongen, kok det opp, og smak til! Tilsett eventuelt litt jevning om du ønsker en litt tykkere suppe.

Serveres med litt godt brød til, for eksempel dette lyse brødet med kjerner i!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...