lørdag den 8. december 2012

Årets pepperkakehus!


Så, etter en god uke sånn "undeveis", var pepperkakehuset endelig ferdig! Og jeg har godt nok mye godteri på lager som ikke ble brukt... Det ble jo så fint uten alt dill-pynten på! Og her hjemme har jeg en veldig fornøyd lillepike, for det som ikke er på huset, skal, visstnok, spises... Jeg er ikke helt enig;)

Dette var første gang jeg selv laget pepperkakehus, jeg har nok laget et par i oppveksten sammen med andre, men aldri helt alene før! Så ett par ting har jeg lært underveis. Men den viktigste jeg lærte underveis, var om man ønsker masser av detaljer (som mitt første, skrottede hus hadde), skal man ikke ha en deig som hever seg så mye under stekin som denne deigen gjorde. Den er flott til litt mere rustikke hus, men til store, rette hus, ville jeg ikke valgt denne.

Jeg fulgte denne pepperkake-oppskriften, men jeg skriver den lige opp hvordan jeg laget den. Jeg halverte porsjonen, noe som var mer enn nok for dette huset, OG jeg fikk 3 brett med kaker utenom, så.. Man får alltid mer ut av deigen enn man tror man gjør;)

Du trenger:
75 g smør
2,5 dl sukker
1 dl lys sirup
1 dl vann
1/2 ss ingefær
1/2 ss nellik
1/2 ss kanel
1/2 ss natron
7,5 dl hvetemel

Bomull
3 eggehviter
800 g melis
Sukkertøy / bolsjer, det skal helst være gjennomsiktig
Mini Snebolde
Evt lys, nisser, annet godteri til pynt
Bakepapir
Blyant
Saks
Brett til å ha det hele på
Sølvpapir
Utstikkerformer

Start med å ha sukker, smør og sirup i kjøkkenmaskinen, og kjør det til du har fått en lys og jevn masse. Tilsett vannet og alle krydderiene, og rør godt igjen. Når du har fått en jevn masse, tilsetter du melet, blander det godt sammen og dekker til bollen. Nå skal deigen stå i kjøleskapet, helt over natten.

Nå er det tid for å kjevle deigen ut til masse store stykker. Jeg overførte mine tegninger over på bakepapir, som jeg så klippet ut i rette størrelser. Deigen ble kjevlet ut, og skjært forsiktig ut med smørkniv. Jeg lærte underveis at man helst skal jobbe hurtig, for deigen blir godt nok klissete etterhvert;) Det aller letteste er bare å skjære formene direkte ut på bakepapiret som skal i ovnen, så slipper du å risikere at de drar seg ut og blir større eller mister formen deres når du prøver å flytte dem.
Vinduene laget jeg med å stikke ut små hjerte og stjerneformer direkte på huseveggene etter at de var skjært ut.

Stekes i omtrent 8 minutter ved 180 grader.


Hvis du vil fylle vinduene slik jeg gjorde med sukkertøy, tar du brettet ut av ovnen når det er gått 5 minutter av steketiden, legger ett gjennomsiktig sukkertøy midt i vinduet, og setter brettet tilbake igjen inn i ovnen i omtrent 3 minutter mer. Jeg vil anbefale deg å legge et stykke sukkertøy direkte på et lite stykke bakepapir før du går igang, for å se hvor lang tid den typen du har tar for å smelte, og ikke karamelisere seg.
Om sukkertøyet ikke dekker hele vinduet når det kommer ut, kan du godt hjelpe det litt med en skje eller noe bare for å fylle vinduet ut.

Gjenta med alle bitene, legg det hele på en rist til avkjøling, og la det kjøle HELT av.


Jeg valgte denne gangen å bruke "Royal icing", både til å pynte og lime det hele sammen, og det fungerte utmerket. Det var ingen varme ting involveret, og huset skulle kun ha 5-6 minutter for å bli satt sammen nok til at jeg kunne gå videre. Icingen laget jeg i to omganger (jeg fant ut jeg hadde for lite underveis). Jeg brukte
1,5 eggehvite (det er ett beger)
400 g melis.

Start med å ha eggehviten og halvparten av melisen opp i en bolle, og gå i gang med å røre med en skje. Tilsett mer og mer melis underveis, til du får en røre som er såpass fast i det at den beholder formen om du har en skje opp. Ellers vil jeg anbefale å lese litt her og her, hvor det står i flotte detaljer om hvordan du lager den perfekte icing, med masser av bilder underveis!

Start med å lime veggene sammen, jeg brukte litt forskjellige beholdere (salt, vitaminpiller, tomat på boks) for å stive av sidene imens det fikk tid til å sette seg. Jeg valgte å lage huset direkte på det brettet jeg hadde bestemt meg for at huset skulle stå på, og dekket det hele i sølvpapir før jeg gikk i gang. Jeg vil helst unngå å løfte på huset etter at jeg har samlt det, i frykt for at det skulle gå i stykker!
Om du som meg har laget et litt for lite hull for å sette lyset inn i vinduet, og er redd for å løfte huset, så er det nå du putter lysene inn (altså, før du limer taket på). Jeg brukte "flameless te-lys", for det kommer ikke på tale å bruke riktige lys til dette her;)

Når huset er satt sammen, skal der pyntes. Jeg brukte en sprøytepose til detaljene, og for taket brukte jeg bare en liten slikkepott, for å få det til å se ut som snø.

Pynt som du føler, jeg stoppet ganske tidlig med mitt pynteri, for det ble så fint i starten at jeg ikke ville lage mer!







- Og slik så det ut etter at 2 tre-åringer fikk slått seg løs ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...