søndag den 30. december 2012

"Spiselig" gave; Fuglemater i utstikkerformer



Egentlig litt i seneste laget for å poste gaver, da julen er over, men man kan da belønne fuglene med en liten gave, eller kanskje en fødselsdagspresang der ligger og venter?
Enkelt og godt er det ihvertfall!

Du trenger:
Et fat
Utstikkerformer i metall (eller annet det tåler høy varme)
Delfia fett (eller kokosfett som jeg fant her)
Fuglemat

Dette er egentlig superenkelt, om enn litt gris. Og når du først har laget det, anbefaler jeg å oppbevare det kaldt til det skal brukes, ellers blir det godt nok noe griseri når fettet smelter;)
Start med å ha utstikkerformene opp i fatet. Som du kan se prøvde jeg om jeg kunne unngå at alt fettet kom ut over det hele med å bruke sølvpapir - det ble masser av griseri likevel, men fettet holdt seg sånn noenlunde på plass. Tror kun halvparten rant utover!
 Smelt fettet i en gryte. Fyll hver form opp med fuglefrø, eventuelt i to lag, og hell godt med fett over. Du skal helde til alle frøene er dekket. Oppbevar dem i kjøleskap til de er stivnet, trykk dem ut av formen med varme hender, og stikk et hull i dem.
For å henge dem opp ble det gjort enkelt i år, jeg fant et kebabspyd og laget et lite hull omtrent midt i hver figur, og tredde en stykke trå igjennom!

Så er det bare å henge dem ut til fuglene og se dem kose seg!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...