onsdag den 5. december 2012

Smørstekt torsk med hvitløkspotetmos


Tirsdager her i hus er fiskedag, og med kjæresten på fast overtidsarbeid om tirsdagen, passer det oss jentene riktig godt! Lillepiken elsker fisk, og det har jeg tenkt at hun skal bli ved med.. Kresne personer er noe av det kjedeligste som finnes! Lillepiken har på det siste vært litt skeptisk ovenfor kokte gulerøtter, og da jeg ikke gidder å høre på "det liker jeg ikke", er min løsning som oftest bare å bli ved med å servere det, gjerne sammen med noe hun liker veldig godt!


For 2 sultne (pluss litt matpakke) trenger du:


2 torskefileter, 200g tilsammen
Smør
Salt
Pepper
Olje

1 kinesisk hvitløk
500 g poteter
50 g smør
Evt litt melk
Salt
Pepper

2 gulerøtter
75 g sukkererter



Start med å skrelle potetene og skjære dem opp i mindre biter. Ha det hele opp i en gryte med lettsaltet vann, og kok til de er møre. Når potetene er gode og møre, heller du vannet fra, presser hvitløket og har smørret oppi. Rør smørret lett rundt til det er smeltet. Rør hurtig rundt eller bruk en potetstamper, til mosen er så grov/fin som du ønsker den. Om den ikke er våt nok, tilsett eventuelt litt melk for å gjøre den litt mere våt i seg. Smak til med salt og pepper!


Ha olje på en panne, og varm den godt opp. Ha litt salt og pepper på torsken, og ha den opp i panden med smørret. Stekes på mellom varme til fisken er gjennomstekt; og bli ved med å helle smør opp på torsken underveis, så den blir riktig god og smørsaftig!

For gulerøtter og sukkererter, ble det virkelig lettlaget. Skrell gulerøttene og skjær dem opp i mindre biter, gjerne halvmåner som jeg gjorde. Ha sukkererter og gulerøtter opp i fosskokene vann i 45 sek - 1 min, og hell dem over i iskaldt vann!

Anrett det hele på en tallerken, og server:)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...