onsdag den 19. december 2012

Bringbærcookies


Disse cookiene falt jeg over på Trines Matblogg i fjor, og de har sidenhen blitt laget et par ganger her i hus. Første gang vi lagde dem, var til jul i fjor, og da kan du tro de falt i smak. Vi var faktisk nødt til å lage en porsjon ekstra, for første porsjon der ble laget 10 dager før jul, ble altfor hurtig tom! Vi lager forholdsvis små cookies når vi først lager dem, mellom 50 og 60, men jeg kan lese meg frem til på Trines blogg at hun lager 24 til hverdags, og 40 til jul. Men de var litt for store for meg! Jeg kan godt li' når kakene er små mundfuller, så kan man jo nå og smake på det hele;)

For 50-60 små cookies trenger du:
200 g smør
200 g melis
1 vaniljestang, frøene
2 egg
4 ss maizena
350 g hvetemel
1 ts bakepulver
+ tykt bringbærsyltetøy



Start med å finne frem kjøkkenmaskinen, og ha smør og melis oppi. Bland til du har en god og luftig masse. Ha oppi eggene og frøene fra vaniljestangen (selve stangen kan du bruke til vaniljesukker!) og rør det inn til du får en god og kremete deig. Sikt (eller hell inn veldig forsiktig i små mengder) inn hvetemel, maziena og bakepulver, og når du har en finn og jevn deig, finner du frem til film, og pakker deigen godt inn. Nå skal den stå og kose seg i kjøleskapet minst en time!

Når timen er godt, tar du deigen ut av kjøleskapet, og deler den opp i fire. Hver del rullet jeg ut til en tykk og lang stang, og delte den følgende opp i 12-15 emner hver. Rull dem ut til små kuler, og legg dem (spredt ut, da de vil "smelte" ut) på en bakepapirkledd langpanne.
Bruk tommelen til og lage en godt "hull" midt i hver kule, og ha en liten skje med syltetøy i hver. De skal helst være et tykt og godt syltetly, ellers vil det renne for mye ut under baking, og bli noe griseri.

Stekes ved 160 grader i omtrent 12-15 minutter, litt lengre om du har laget noen større cookies enn meg. De er ferdige når toppen er lett gylden, og syltetøyet har "satt" seg og fått en liten hinne.

Avkjøles på rist, og oppbevar dem i en lukket boks når de er helt kalde og tørre! Og så er det bare å se hvor lenge denne porsjonen nå holder for deg;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...