lørdag den 4. august 2012

Blåbær cupcakes med sitronfrosting


Cupcakes og muffins er egentlig ikke noe jeg har brukt alt for mye tid på å lage her hjemme. Jeg eier ikke tålmodighet for sånn pynterier:p Men for et års tid siden lagde vi disse her på jobb, og jeg hadde med meg et par hjem til kjæresten og lillepiken. De var begge to så fornøyde at det skulle lages igjen!

Da det skulle lages igjen, var det på tide å konsultere internet. Du tror vel ikke jeg skrev ned hva sjefskokken gjorde på arbeid... Etter litt om og men, falt valget på Sarahs Kager. Oppskriften minnet meget om det jeg kunne huske vi gjorde, og en frosting der ikke er alt for søt tiltalte meg veldig.
Jeg tilsatte sjokolade i cupcaken, og lagde litt mindre frosting, men det er også de endringer jeg gjorde:p

For ca 15 cupcakes trenger du:
200 g. mel
1/2 ss. bakepulver
1/4 ts. salt
120 g. smør
175 g. sukker
2 egg
2 ts. vaniljesukker
1,3 dl. melk
100 g. frosne blåbær
100 g. melkesjokolade

Frosting:
80 g. blødt smør, gjerne usaltet
65 g. melis
200 g. fløteost
1 ts vaniljesukker
3-4 ss sitronsaft

Start med å sette ovnen over på 185 grader før du går igang.


Bland mel, bagepulver, og salt godt sammen


Pisk smør, sukker og vaniljesukker godt og grundig sammen


Rør inn eggene, ett av gangen og pisk til du har en ensartet masse.


Rør det tørre inn i deigen, og rør til den er ensartet og klumpefri


Rør blåbærene lett inn


Rør hakket sjokolade lett inn


Fordel deigen oppi muffinsformene, de skal være ca 3/4 fulle. Vi valgte å bruke noen tynne former, og sette det i et muffinbrett for at de skulle holde formen.


Stekes ved 185 grader i ca 25 minutter. Haes ut av ovnen, og settes på avkjøling. Husk at de ikke skal pyntes før de er helt avkjølet!

For frostingen:


Pisk smør, melis og vaniljesukker til en jevn og ensartet masse.


Tilsett sitronsaften og fløteosten, og pisk det til du får en god og glatt masse!

Haes på en sprøytepose med en tyll i toppen, eller smør det på med en smørkniv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...