søndag den 22. september 2013

Boller med smarties


I dag er det min fødselsdag, hurra hurra hurra! Og hva passer på bedre enn en oppskrift på knapt på fine, men fantastisk velsmakende boller!
Jeg har brukt MMs i denne forbindelse da jeg slet ikke kan finne smarties i butikkene her, men smarties er helt klart å foretrekke. De beholder også fargen bedre, så det ikke ser ut som en katastrofe i samme omfang!


For 16 boller med smarties trenger du:

50 g gjær
3,5 dl melk
100 g sukker
1 egg
1 ts kardemomme
1 liter mel
100 g smør

100-200 g smarties (eventuelt mms)


 Start med å ha alle ingrediensene minus smørret opp i en kjøkkenmaskin, og la den kjøre i ca 10 minutter til du har en jevn og flott deig. Virker den våt eller tørr i det, er det nå du skal tilsette litt mer melk eller mel.
Tilsett smørret i klumper, og la maskinen kjøre i rundt 10 minutter mer. Du skal nå ha en flott og glatt deig som er litt "fettet" å ta på.
La deigen heve i minst 45 minutter.

Finn deigen frem igjen, og elt smartis/MMs godt inn i deigen. Jeg endte opp med å la halvparten bli eltet inn, og den andre halvparten fylte jeg bollene med i midten. Det hadde dog ikke det store forskjell i resultat!

Etterhev bollene i minst 30 minutter, gjerne opp til en time.

Stekes ved 220 grader i 10-15 minutter - 12 minutter vinnertiden her i hus!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...