mandag den 16. september 2013

Kanelsnurrer


Jo kaldere det blir i været, jo mer vil jeg gjerne spise boller. Nybakte og varme boller! Og når de varieres blir det jo heller ikke verre av det. Fantastisk smaker det uansett! Jeg bruker min gode, gamle bolleoppskrift, som ihvertfall til nå ha holdt hva den lover!


For 16 snurrer trenger du:


50 g gjær
3,5 dl melk
100 g sukker
1 egg
1 ts kardemomme
1,1 liter mel
100 g smør

50 g smør - smeltet
3 ts kanel
2-3 ss sukker
Perlesukker


Start med å lage deigen. Ha alle ingrediensene minus smørret opp i bollen, og bland det godt i en kjøkkenmaskin. Deigen skal være fast, så om den ikke er det, tilsett litt mer mel. Kutt smørret i terninger, og ha det oppi deigen. La den kjøre i 5-10 minutter mer til du har en fast, men litt klissete deig.

Deigen skal så heve i omtrent 1 time.

Smelt smørret halvveis i mikroen, og bland i sukker og kanel.
Kjevle deigen ut til en stor og litt avlandg firkant, og smør det smeltede sukkermassen ut over deigen. Rull den sammen, og del den opp i 16 like store deler.
Jeg valgte å ha mine oppi et muffinbrett, men om du ikke har det, fungerer et alminnelig bakebrett også.
La den så etterheve i minst 30 minutter mer.
Dryss litt perlesukker over helt til sist.

Stekes ved 220 grader i omtrent 12 minutter




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...