søndag den 1. juli 2012

Sjokoladeboller



Ved barnefest hører der ofte boller med, men her i hus er det ikke ofte det går i søte boller. Vi holder oss som oftest til boller der er naturlige søte, for eksempel med banan, rosin eller gulerot. Engang i blant må man dog skjeie ut;)

Søt gjærbakst har jeg aldri selv helt kunnet finne ut av, syntes det har vært vanskelig å finne en god måte og lage det på.. Og jeg har prøvet mange!
Men etter å ha lest opp på Trines Matblogg (virkelig... jeg ELSKER den siden, og det er ikke bare fordi hun har et fint navn<3)  så fant jeg ut jeg skulle gi det et forsøk mer. Valgte dog vekk rosiner og puttet sjokolade i i stedet, da jeg ikke selv er det store rosinmennesket.. Og resultatet? Kan vi ikke si det sånn, det er ikke siset gang denne oppskriften ble brukt!

Denne oppskriften ble slavisk fulgt fra Trines side, (ok ihvertfall var det meningen at den skulle gjøre det) så for bedre gjennomgang, smutt heller innom der:p Skriver den dog opp, om ikke annet enn for min egen skyld!) Skal med god samvittighet prøve min "egen" bolleoppskrift men med denne fremgangsmåten neste gang!

For ca 25 boller med god størrelse trenger du:
ca 1 kg mel, start med litt mindre
5 dl melk, lunken
50 gram gjær
150 gram sukker
3-4 ts kardemomme (jeg elsker kardemomme)
1/2 ts salt
1 egg
150 gram smør, i terninger
1 plate melkesjokoolade


Ha alle ingrediensene minus smør og sjokolade opp i kjøkkenmaskinen. Smuldre gjæren, men pass på at den ikke kommer i direkte kontakt med saltet.
La deigen kjøre på lav hastighet i ca 10 minutter imens den eltes godt sammen. Tilsett så smørret i små terningen og la den kjøre minst 10 minutt mer (her fikk den godt nok 20 minutter, tiden går fort engang iblant!)
Hakk sjokoladen grovt og tilsett den helt på slutten, den skal bare fordeles jevnt inn i deigen, ikke knas helt inn.
Ta bakebollen vekk fra kjøkkenmaskinen, ble bollen med film eller et lokk, og la den stå og heve ca 30-45 minutter. Kikk på den, den er ferdig hevet når den har nådd dobbel størrelse.

Dekk bordet med litt mel, og velt deigen ut på bordet. Del dem opp i 25 emner (dette gir en fin størrelse på dem. Kan dog godt lave dem litt mindre), prøve å forme dem fine (det er ikke jeg så god til) og sett dem til etterheving under et håndklede. La dem heve ca 30-45 minutter igjen, til dem har nådd dobbel størrelse.

La dem steke ved 225 grader i ca 10-12 minutter. Når toppen er lett gylden, og bunden lett brun er de ferdige! La dem avkjøle på en rist, og spis dem når de er litt lune. Det er da de er best!

Enjoy! (fra Trine som nå ikke er så redd for søt gjærbakst mer)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...