mandag den 30. juli 2012

Crispy Chicken Stix med 2 slags dip


Her weekenden hadde vi planlagt at vi skulle ha kylling, og det var ca så langt vi var kommet med tankene. Det er jo alltid masser av gode grønnsaker til fine priser på denne tiden av året, så det ville vi også inkludere i dette!

Det ble litt søking frem og tilbake på internettet, med flere turer innom mange favorittbloggs. Valget falt på Newyorkerbyheart, og hennes Crispy Chicken Stix. Vi fulgte oppskriften omtrent slavisk (ihvertfall så langt som det kunne la seg gjøre) så ikke altfor mange endringer her.

Det ble som sagt kyllingestix serveret med 2 forskjellige dips og masser av grønnsaker, en riktig typisk lørdagskoserett med andre ord!

Vi starter med dipene, da de er bare å røre ingrediensene sammen!

Sweet honey mustard dip:
1 dl mayo
1 ss honning
2 ts dijonsennep
1/2 ts søt fransk sennep
1 ts eplecidereddike
Salt
Pepper

BBQ dip:
1 dl ketchup
1 ss Worchestershire sauce
2 ss brun faring
1 ts eplecidereddike
1/2 ts søt fransk sennep
1 ts dijonsennep
1/2 ts hvitløkpulver
1 ts cayennepepper
1/2 ts salt
Pepper

Og nå for kyllingen!
Du trenger:
2-3 kyllingfileter
Kjernemelk eller Lett skummet kulturmelk, ca 3-4 dl
Salt



Skær kyllingfileten opp i fine strimler. Jo tynnere og penere de er, jo penere blir dine sticks.. Mine ble... interessante!


Dekk blandingen med kjernemelk/lett skummet melk, strø litt salt over og kna det godt inn. La det ligge og godte seg imens du lager melblandingen klar.

For melblandingen trenger du:
2,5 dl mel
1,5 dl rasp
Salt
Pepper
1 ss paprikapulver
1,5 ts hvitløkpulver
1 ss persille
1 ts cayennepepper

Godt med olje til frityr, det skal nå opp en 3-4 cm i den gryten du velger å bruke.



Dårlig bilde, men for å prøve å vise hva jeg gjorde. Jeg started med ett bakepapir. Jeg tok kyllingen opp av melken, ristet litt av melken av, og vendte dem hurtig i melblandingen. Jeg la dem på et bakepapir som jeg fylte opp, og bar over til komfyret.
Nå satte jeg ovnen på 150 grader, før jeg gikk i gang med å fritere dem


Etter de hadde fått en 2 minutter på hver side, la jeg dem over på ett nytt bakepapir, og gjentok til alle var frityrstekt.
Så ble de satt inn i ovnen imens jeg gjorde resten av grønnsakene klare!

Vi serverte det med brokkoli, gulerøtter og reddiker.
Og det er helt klart ikke siste gang jeg lager den Sweet honey mustard dip... Så godt!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...