onsdag den 31. oktober 2012

Eltefrie bagetter med havregryn



Jeg er blitt utrolig glad for det å lage eltefrie boller og bagetter. Jeg er fremdeles ikke komme langt nok til å tørre å begi med ut på grytebrød, men jeg slipper snart opp for unskyldninger. I mellomtiden blir jeg ved med å lage eltefritt på min måte!

Denne gangen skulle det serveres til flere folk, og det skulle spises som tilbehør til et stort måltid; så valget falt på å lage det som bagetter denne måten. Det er godt nok litt klissete underveis i prosessen, men masser av olje på fingrene gjør det ihvertfal litt lettere!

Jeg valgte å ha litt havegryn i dem, mest fordi jeg selv elsker havregryn i brød, men det er helt valgfritt!

Du trenger;
300 g hvetemel
200 g havregryn
1/3 ts tørrgjær
1,5 ts salt
4 dl vann

+ god olivenolje og flaksalt til utforming.

Start med å røre alle ingrediense sammen til du for en jevn masse. Når du har en jevn masse (den skal IKKE eltes, så bruk en røreskje for å satt deigen sammen), sett lokk eller dekk bollen din i plastik: og sett den på kjøkkenbenken. Her skal den stå i 12-18 timer.

Når de 12-18 timene er gått, finner du frem et stykke bakepapir, og dekker det godt i mel. Velt deigen ut over melet, og brett den sammen flere ganger, til du merker den begynner å få litt stabilitet.
Nå kan du gå 2 veier. Enten kan du etterheve den litt mere, ellers kan du gå rett på å forme den. Jeg har prøvd begger deler, og har egentlig ingen favoritt. Ofte blir det dog kun en ca 20 minutters etterheving, da det passer fint med at det er det ovnen trenger for å bli varm. Om du velger å etterheve deigen, legger du den tilbake i bolled med brettsiden ned, og lar den heve ca to timer før du går videre til neste steg.

Når er du så kommet til å dele deigen opp. Del den opp i 4 like store klumper, og strekk dem ut til de er like lange som bakeplaten din er. Vri den eventuelt litt om det er vanskelig å å holde fasongen.
Dekk det hele i godt med olivenolje, og strø flaksalt over. Jeg syntes det er lettest å bruke fingrene til å fordele oljen, men om du syntes det er altfor ekkelt å ta i deigen.

Sett brettet inn i en kald ovn, sett ovnen på 220 grader og stek dem i 15-25 minutter til de er blitt gyldne. Om du fremdeles er i tvil om de er ferdig, prøv å dunke på dem. De skal gi en fin og klar lyd når de er ferdige.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...