søndag den 4. august 2013

9. klasse pizza med chorizo og skinke!


Når jeg er litt "død" på inspirasjon - er det ofte tre muligheter. 1 - google en eller annen ingrediens jeg har i kjøleskapet. 2 - lese blader og diverse utklipp/notater jeg har gjort meg om hva jeg kunne tenke meg å spise "en eller annen gang" eller 3 - kokebøker!
Valget denne gangen falt på det siste alternativet - nemlig kokebøker; nærmere bestemt mine kraketær fra 9 klasse;) Jeg syntes alltid det er morsomt å prøve ut nye pizzabunder, og i og med at fyllet kan varieres i det uendelige, blir det heller ikke kjedelig!


For en langpannepizza trenger du:

1/2 pk gjær - 25 gram
1,5 dl lunkent vann
1 ss olje
1 ts salt
3,5 dl hvetemel (det er nok om du elter med hånd, men bruker du en kjøkkenmaskin... jeg trengte minst 4,5 dl for å få en deig som kunne jobbes med.

1/2 glass pizzasaus (pizzasaus? Jeg brukte en halv porsjon av denne )
250 g reven ost ( jeg brukte tilsvarene menge frisk mozzarella)
Pepperoni (jeg brukte forstekt chorizo)
Ananas
Skinke
Sjampinjong - forstekt i olje, salt og pepper
Dryss med oregano

Start med å lage deigen. Løs gjæren opp i vannet, tilsett olje og salt, og til slutt melet. Deigen skal eltes/knas til den slipper bollen, og du lett kan lage en ball. La deigen heve tildekket i 30 minutter.

Kjevle deigen ut til en firkant eller gjør det for hånd: Begynn i mindten av deigen, og trykk deg utover til en tynn runding. Ikke trykk den ytterste kanten ned dog, du skal helst ha en "oppsamler" til sausen;) Det hjelper å ha olje på hendene om det er veldig klissete!

Forstek chorizo om du bruker det, og sjampinjongen. Fordel pizzasausen ut på pizzaen. Ha pepperoni/chorizo og ananas på den ene halvdelen, og skinke og sjampinjong på den andre. Fordel osten ut over pizzaen, og dryss med oregano.

Stekes i ca 10 minutter ved 200 grader på nederste rist - eller i bunden av ovnen på et bakepapir. (og som det sto i boken min; Bruk luktesanen - når det lukter pizza skal du sjekke den!)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...