onsdag den 12. september 2012

Food Festival

Som jeg så smått nevnte i et innlegg før helga, så var det Food Festival der sto for tur. Så tidlig ettermiddag fredag var jeg nede for å hente min weekendbillett, og bare snuse hurtig rundt i området en times tid. Tiden er knapp når man skal hente i barnehage også!

Uansett, så var jeg tilbake både lørdag og søndag, da i selskap med kjæresten og lillepiken på lørdag, og kun lillepiken på søndag. Jeg hadde riktig store forventninger til hele arrangementet, og lest en god del opp, så jeg visste omtrent hva jeg ville innom å kikke på. Dessverre så levde det hele ikke helt opp til mine forventninger. Det var lagt riktig mye vekt på informasjon, så som dyrevelfærd, økologi, nøkkelhul merkning, forskning, og slike ting. Jeg hadde håpet at det ville være mere småprodusenter, og folk der gjerne ville vise frem nye produkter, samt mye mere smaksprøver enn det som var tilfellet.
Søndagen hadde vi dog en riktig god dag, da vi hadde lagt vekt på at vi ville være med til flere av deres workshops. Så vi fikk laget salat, smør, en slags suppe, lært å steke kjøtt, hoppet masse i høyet og kikket på fisker! Det falt også mye bedre i smak hos lillepiken!
Når man går rundt med et stykk aktiv treåring i hånden er det grenser for hvor mye bilder man får tatt, men her er da en liten oppsummering!


Lillepiken var meget fasineret over at grisen kunne spise et eple uten å ha en mage!





Her fikk vi smakt litt på en lakrismarineret pattegris, samt masser av tilbehør, da vi ikke helt kunne bestemme oss! Grisen var dessverre meget meget fett og masser av brusk, så det var ikke den beste biten vi fikk smakt. Dog så må jeg rose tilbehøret! Ser godt nok grisete (lol) ut, men godt smakt det! Tilbehøret besto blant annet av "Syltet og grillet løg-og eplesalat" - Denne falt godt i smak, til og med lillepiken spiste det! Min favoritt var den bagte rødbeten (jeg er altså rikitg glad for rødbete) og den syltede fennikel. Når magen var fylt, så var det jo bare å gå videre! 


Salat laget av lillepiken! Vi var på et verkset i regi av Danish Crown, hvor vi lærte litt om hvordan vi kunne lage en riktig god rett ut av litt "kjedelig" kjøtt. Våres bord laget en slags suppe/frikasse av en kalveskank der hadde fått simret i 3 timer. Den falt riktig godt i smak hos oss ihvertfall! 
Lillepiken var også meget fornøyd med å få lov til å få en (voksen) kniv, og skjære opp maten helt selv! Her hjemme får hun ofte en litt mere barnevenlig kniv.





Grisen Frida fra Danish Crown var med rundt for å snakke om hvorfor kjøtt var godt for deg!


Vi var også innom stekeverkstedet til Danish Crown, og det var nå meget intressant. Vi var 6 personer, og vi fikk utdelt 6 stykker kjøtt. En ribeye, et stykke kalv, en limousine, en nakkefilet, en kotelett og en liten skinke. Så var der masser av gode tips og hvordan man kunne få en godt resultat når man steker. Tror det som overrasket meg mest var det å få vite at kjøttet faktisk kun suger 2% fett av det som er på pannen! Uansett, masser av interessante ting å få vite, så er det jo bare å få prøvet dem ut i hus her hjemme!


Masser av deilige rødbeter; normale, gule og bolsjer... Tror den gule kan hurtig bli en favoritt!


Mums!



 Vi var også en tud nede til havets delikatesser, hvor vi fikk smakt på litt blåskjell i forskjellige utgaver fra Vilsund Blue. Over; den klassiske dampede blåskjell med litt urter. Under: to av deres blåskjell på glass. I den røde utgaven kommer blåskjellene i en chili/mango saus, og i den andre finner man røgede blåskjell i rapsolje. Den siste var helt klart min favoritt!


Clausens Fiskehandel holdt en auksjon hver dag klokken 16, det var vi dog ikke med til. Men masser av spennende fisker å se på, som man ikke ser hver dag herhjemme!


En riktig lækker sitronfromage på skyr fra Karolines Køkken



Litt av det som fikk lov til å komme hjem med meg. 


Jeg har hørt en god del snakk om denne osten, nemlig Røget GouDam fra Naturmælk, så når jeg fikk lov til å smake på den, var jeg ikke svær at be! Jeg er ikke de største ostemennesket, så det er ikke de helt ville oster der får lov til å komme med meg hjem, men denne fikk da lov! Og så er det bare å se om jeg kan finne en forhandler her i Århus (tror jeg vet hvor jeg skal kikke!) for å kunne holde lageret ved like!

Alt i alt hadde jeg en riktig god weekend, selv om festivalen som sagt ikke helt levde opp til mine forventninger! 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...