lørdag den 15. september 2012

Verdens beste brokkolislaw!


Brokkoli slaw... Tror det er noe av det tilbehøret jeg har fått mest skryt for å lag herhjemme. Det fikk til og med kjæresten (og andre der ellers ikke liker brokkoli) til faktisk å forsyne seg både en og to og tre ganger! Oppskriften falt jeg over på Mat på Bordet for et stykke tid siden; og som med det meste jeg har prøvet derifra, blir resultatet vellykket! Jeg forandret en liten smule på oppskriften, som jeg som oftest gjør når jeg lager mat, men ville ikke bevege meg for langt vekk fra originalen heller, da Ina lager god mat;) Jeg har de siste gangene jeg laget den også tilsatt bacon i salaten, for.. Som sagt tidligere. Bacon gjør at ALT smaker bedre;)

For en stor porsjon trenger du:

2 brokkoli
50 g valnøtter eller solsikkekjerner
1-2 håndfuller med tranebær
1 rødløk
Evt: 100 g bacon i tern

Dressingen:
140 ml cremefraiche
85 ml mayo
2,5 ss cidereddike
1 ss sukker

Skyll brokkolien, og skjær den opp i mindre biter. Om du er slapp bruker du en kjøkkenmaskin, ellers er det bare å gå igang med å bruke kniven. Skjær vekk det meste av stilken, og resten deler du opp i munnfulle biter.
Valnøttene hakker du grovt opp, og rødløken pilles og skjæres opp i små tern.

Ha det hele sammen med tranebærene i en stor skål, og rør det godt sammen.

Dressingen blander du lett sammen, og heller det over resten av blandingen. Rør det rundt for det er godt fordelt ut over det hele.

Den er best i romtemperatur; men skal oppbevares i kjøleskap. Og den smakte også godt dagen etterpå!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...