tirsdag den 4. september 2012

Bjørnebærketchup


Her i helga var jeg og lillepiken ute på tur i "skogen". Det er altså begrenset hvor mye skog det er akkurat her hvor vi bor, men man kan da godt komme seg ut likevel.

Resultatet vi kom hjem med denne gangen var 5 liter blandet plommer og mirabeller, samt nesten 1 liter bjørnebær. Det kan man da ikke klage over;)

Så ble hodet satt i bløt for å tenke hva man kunne lage (jeg vet nemlig godt hvor jeg kan finne flere bær, da alle ikke var modne!) av disse deilige bærene. Og det må jo godt være en litt "annerledes" smak også! Etter å ha googlet, tenkt og lest litt bøker, falt valget på en slags ketchup! Jeg mener å ha lest om det i en bok et eller annet sted, men det kan jeg ikke huske akkurat nå.

Ketchup inneholder jo eddike, sukker og litt krydderier, så da var et bare å ha en smutt på butikken (jeg var tom for allehånde) og gå i gang!

For 1 litt stor porsjon til 1 middag trenger du:
300 g bjørnebær
200 g sukker
0,5 dl eddike, vineddike tror jeg blir best
1/2 ts stødt nellike
1/2 ts kanel
1/2 ts allehånde
Evt konserveringsmiddel


Rens bjørnebærene godt, og skyll dem. Du vil ikke ha proteiner med!
Ha det hele i en gryte, og kok det langsomt i ca 1 time, gjerne mer om du ikke er fornøyd med konsistensen.

Når det hele er kokt inn til en god mos, er det her du blander konserveringsmiddel i om det ønskes. Om du skal spise den med en gang, er det ikke nødvendig å helle det i!
Ha massen over på helt rene glass, og noter på glasset hva det er du har laget.
Ketchupen passer riktig godt sammen med viltretter, eller andre stedet du vil servere tyttebærsyltetøy til!

Det skal noteres at massen kan bli litt *vel* seig etter en tur i kjøleskapet, men da tar du bare å varmer den lige så forsiktig opp så du kan få ut litt likevel;)

Og her er er lite bilde til siste, bare for å prøve å vise for fin og rød den er i fargen! Den er altså ikke så sort som det ser ut til på andre bilder, det er bare vanskelig å få nok lys fra den riktige vinkel!



1 kommentar:

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...