lørdag den 8. september 2012

Vaniljeis



Jeg fant ut, etter å ha letet litt etter en oppskrift på vaniljeis her på bloggen som jeg kunne legge ved som link, at jeg faktisk ikke har publiseret en! Jeg har godt nok postet en med sjokoladebiter, og også en med litt kiwi i, men ingen plain vanilje! Så det var det da på tide å få gjort noe med.

Dette er på ingen måte en 100% sådan vi lager den hver gang, da vi etterhånden har laget den så mange ganger at den gjøres litt på slump, men dette er et veldig fint utgangspunkt!

For 1,5 liter is trenger du:
5 dl fløte, jo fetere jo bedre
4 dl melk, igjen, fetere melk er bedre
1 stang vanilje, korn + stangen
6 eggeplommer
180 g sukker

Start med skrape ut frøene fra vaniljestangen, og ha dem oppi en gryte sammen med stangen, samt melk og fløte. Gi blandingen et oppkok, trekk den vekk fra platen, og la den hvile litt imens du gjør resten klart.

Ha eggeplommer og sukker sammen i en kjøkkenmaskin eller lignende, vil du gjerne piske den for hånd gjør du det!, og pisk det til du har fått en jevn og veldig luftig masse.

Hell (den litt) avkjølte fløtemelken over eggeblandingen i en tynn stråle imens du pisker så godt du kan med den andre hånden. Når det hele er blandet sammen, heller du det tilbake i gryten igjen for å varme det opp.

Nå skal det varmes, på lav varme, opp til et par og 80 grader, til den begynner å tykne litt. Du kan godt jukse litt med et termometer og ta det opp når du når 83 grader, eller du kan bruke en tresleiv (jeg syntes de er best) til å røre med. Ta opp sleiven engang i blant for å kikke på den, og når du kan se at massen "henger" litt fast på sleiven, altså ikke renner av med en gang, er det stor sannsynlighet for at den er ferdig. Men som jeg sier til kjæresten, jeg vil heller ha den litt for lite kokt enn varm og søt eggerøre.

Nå skal blandingen helles over på en beholder der kan tåle såpass varm masse, vi bruker en skål av stål. Men husk å sile den først! Så du fåt vekk eventuelle klumper og resten av vaniljestangen. La den kjøle ned litt før den puttes i kjøleskapet, og når den er helt kjøleskapskald, har du det hele over i en ismaskin. Kjør det i en den maskinen begynner å bråke litt mer enn før, og hakke litt, da er den klar!

Ha nå ismassen over i en lufttett beholder, og oppbevar den i fryseren til den skal spises. Jeg syntes selv den skal få lov til å ha ca 2-3 timer i fryseren før den skal spises.

Ha isen opp ca 15 minutter før du skal spise, og kos deg!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...