onsdag den 5. september 2012

Plommechutney


Her i helga som var, var jeg ute i skogen og lette etter skatter. Og jeg fant jeg fant! Som nevnt igår så fant jeg en god del plommer, så da var det jo bare å gå i gang med å finne på måter å bevare det på.

Da jeg selv har forspist med på plommesyltetøy og fordrukket meg på plommesaft opp igjennom årene som har gått, så da skulle det jo finnes på noe nytt. Så da var det jo å ta google og kokebøker i bruk! Etter et godt stykke tids leting, så fant jeg noe som så riktig artig ut, nemlig plommechutney, i boken "Mit frugt- og bærkjøkken" av Anemette Olsen. Mye artig i den;)

Etter å ha laget en liten prøveporsjon for å se hva dette var for noe, ble det til en riktig stor porsjon. Her en hvordan jeg laget den.

For ca 2,25 liter trenger du:
1,5 kg plommer, gjerne blandede (renset vekt)
250 g rosiner
7,5 dl eddike
2 røde paprika
10 små løk
150 g sukker
2-3 ts cayennepepper
1/2 ss salt
1,5 ss friskrevet ingefær
1/2 ss stødt ingefær
(konserveringsmiddel)

Start med å vaske og rense plommene, og sett dem litt til sides.
Skjær løk og paprika opp i små biter, (så små som du gidder).
Ha eddike og rosiner opp i en stor gryte og gi det et oppkok. Når massen er kokt opp, tilsetter du løk og paprika, og la dem koke på middels varme i ca 30 minutter.
Imens dette koker, gjør du plommene ferdig. De skal nemlig også deles opp i mindre biter! Jeg vil nå tro at jo fingere biter, jo bedre, men det hadde jeg ikke helt ork til selv.. Spesielt siden jeg hadde suppleret litt med mirabeller på veien, og de er altså noe her å plukke;)

Etter at løk, paprika og rosiner har fått sin halvtime, skal du ha plommene og krydderiene oppi sammen med det hele. La det så koke inn til en god og jevn grøt. For meg tok det 2,5 timer ved lav varme til jeg fikk ønsket konsistens.

Når chutneyen har fått den konsistensen du syntes den skal ha, er det bare å helle det over på gode og rene glass. Den kan holde seg 2 måneder i kjøleskapet, men ønsker du mere enn det, tilsetter du lige litt konserveringsmiddel til slutt!

Så er det bare å skrive et par fine merkelapper på, og la dem stå mørkt og kjølig til de skal brukes!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...