tirsdag den 11. september 2012

Bjørgs sjokoladekake


 Til jul i fjor fikk jeg en liten lille kokebok fra min mor, hvor hun hadde skrevet inn de oppskriftene som hun har laget mest opp igjennom årene. Dette her er ikke en kake hun har laget alt for ofte, men det er derimot sjokoladekakeoppskriften til hennes venninne, Bjørg. Derav navnet; Bjørgs sjokoladekake.
Det er som så godt med denne kaken, er at den er fullstendig eggefri (om du ikke bestemmer deg for å putte egg i glasuren, vel å merke).
Den har en litt annerledes smak, men selv om den er uten egg, så er den altså ikke det spor tørr!

For en stor langpannekake trenger du:
12 dl hvetemel
8 dl sukker
1 l kulturmelk (jeg brukte tykmælk, det var det jeg fant denne gangen)
3 ts natron
200 g smeltet smør
3 ss kakao

Finn frem kjøkkenmaskinen, og smelt smørret, og så er det bare å gå igang!
Ha det hele oppi bollen imens du pisker, litt etter litt. Aller best er det om du gjør annenhver vått og tørt! Man vil for all del unngå klumper!

Når røren er jevn og fin, og du er fornøyd med resultatet, er det bare å helle hele massen over i en smurt langpanne. Kaken skal stekes på 180 grader i 40 minutter, den er klar når der ikke henger mere deig igjen på tannstikkeren når du tar en liten prøve.

Til glasuren trenger du:
100 g smeltet smør
150 g melis
2 ss kakao
4 ss fløte/melk

Bland det hele godt sammen, det blir en litt våt røre.
Smøres utover kaken når den er kjølet ned til stadiet "lunt".

Pynt den gjerne med peanøtter, nonstop, seigemen, eller som vi gjorde; med grovt hakkede mokkabønner!


2 kommentarer:

  1. Uhm, lækker kage :-)

    Vil du ikke med på Klassisk 65 og spise gratis muslinger? Der er tilmelding via bloggen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du leser mine tanker! Jeg skulle lige være sikker på at jeg havde børnepass; og det har jeg nå! (og ja... farlig god kake)

      Slet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...