søndag den 2. september 2012

Restaurantbesøk: Memphis Roadhouse, Århus


Idag har det vært en riktig travel, men deilig dag her i hus. Været var ikke det beste, så vi bestemte oss for å smutte ned til en av de mange svømmehaller som Århus nå har. Etter å ha plasket rundt et par timers tid, var vi alle sammen sultne, så vi bestemte oss for å få litt å spise. Tidligere denne uken så hadde jeg lest en del på aoa.dk om en ny restaurant der var åpnet, nemlig Memphis Roadhouse! Etter å ha lest igjennom deres konsept, med keywords some "Soul food", "Slow food" og "BBQ", var det det da bare på tide å få besøkt stedet!

Stedet er minimalistisk inrettet, med forholdsvis bare vegger med litt plakater, og enkle og sorte bord. Menyen kan du finne som pdf her, og det var virkelig mye godt å velge mellom.
På søndager kjører de noe som heter "Gospel Brunch Sunday", med egne frokost spesialiteter, men vi endte begge to med å bestille deres Barbeque-Specialties! Vi får heller komme tilbake en gang eller tre for å kunne spise oss igjennom det hele!
Vi endte opp med å bestille en Beef Brisket, Pulled Pork platter, og en sides med Fries til lillepiken.


Etter at vi hadde bestilt våres mat og drikke, fikk vi litt peanuts (se bildet på toppen) å knaske på. Lillepiken kunne ikke helt finne ut av å dele dem selv, men hadde meget morro med å slå og prøve seg frem likevel. Og se denne fine skålen vi fikk til avfallet... Tror jeg må finne ut hvor man kan få dem! Tykke fine skåler der ser ut som folie, og skinner lige på pent.. Akkurat noe for meg;)


Jeg fikk meg en coke til å drikke, og de ble serveret i Mason jars, noen fine amerikanske glass som brukes til hermtisering. Jeg fikk lige en fin overraskelse da vi skulle betale; de selger nemlig glassene i restauranten! De hadde 2 størrelser; 500 ml og 250 ml, som de selger i rammer av 12 for henholdsvis 225 og 275 kroner, så det kom en fin pakke med hjem for mere sylte-leking.


Kjæresten valgte seg en Yellow Dog Ale; men dessverre så var glasset bedre enn ølen! Ølen var litt "flat" i smaken, med nesten ingen smak, så det blir nok ikke den neste gang! Den kunne dog godt drikkes, men den hadde litt for lite smak til å kunne supplementere alle smakene i maten.


Her en kjærestens plate; Pulled Pork plate, og han var meget fornøyd. Kjøttet var riktig godt og mørt, med masser av smak. Tror vi skal prøve oss på pulled pork her hjemme en gang, for smakene var riktig gode. Coleslawen (eller Chitpotle slaw som de også kalte den) var riktig god og sprø, og bitene med grønt eple og røyket rød jalepeño gav den en deilig tvist som bare gjorde den mere lekker. Pomfrittene var riktig gode og sprøde, og deilige kryddrede, så de gled ned på høykant!


Jeg fikk deres Beef Brisket, som er røget og braiseret i 6 timer... Mm.. Hadde ikke trengt tenner for å kunne spise dette kjøttet, så mørt var det. Det ble serveret med "Mashed Potatoes with burned ends", hvilket var lige noe for meg. Det er en grov potetmos, serveret med burnt bits - en riktig god ide! Det er rett og slett av de har toppet potetmosen med de "brente endene" fra brisketen, samt litt av stekeskyen... Det kunne man også riktig godt spise! Det ble dessuten serveret med dagens grønt, som denne gangen var gulerøtter og perleløg i en litt pikant saus, dessverre var det ikke helt meg. Kan ikke helt definere hva jeg ikke kunne li', men tror det er sausen der gjorde utslaget!
Og legg merke til mengdene.. Jeg kunne ikke spise kjøttet opp, tror jeg kun spiste halvdelen, og så var det det. Man jeg husket dog å spørre etter en doggybag, for der var altså riktig mye kjøtt tilbake, så det fikk jeg så med et smil!

Sjekk mengden restekjøtt. Og det var som sagt ca halvparten. Jeg målte det lige opp da jeg kom hjem, og fant ut det var faktisk hele 175 gram rester. Så nå vet jeg hva jeg skal kose meg med imorgen;)



Lillepiken fikk en bakke fries for seg selv, og fikk samtidig litt kjøtt/brød av oss, og det passet henne meget fint. Og om du lige er blikket hun fikk sendt meg da jeg våget å spørre om det var OK mat, og FORSTYRRE henne i spisingen, tror jeg det sier det meste;)

Selv om vi har gode og mette på dette tidspunktet, ville vi likevel gjerne prøve deres dessert. De hadde 3 gode valg, så etter mye om og men besteme vi oss for en cookie. Lige til de fortalte hva "dagens" tærte var... Nemlig sjokoladetærte... Og jeg har altså store problemer med å kunne si nei til sjokolade! Så det endte opp med to desserter likevel!


Kjæresten fikk deres Cookie Skillet, som er en "cooked to order" i en liten panne. Så den kom serveret rykende varm med en god kule vaniljeis og masser av sjokoladesaus som topping.


Så jeg som nevnt tidligere har svært med å si nei til sjokolade, delte jeg og lillepiken denne. Hun spiste isen, og jeg koste meg med kaken. En riktig god og mør sjokoladetærte, med en deilig og sprød bund!

Alt i alt hadde vi en riktig fin tur nede på Memphis Roadhouse, og det blir nok ikke siste gangen vi kommer. De har som nevnt tidligere en spesiell brunch meny på søndager som nok skal prøves, og både deres ribs og chicken ser vel verdt en forsøk også. Lunchrettene kan du få som burger, og aftenrettene... Mm! Slettes ikke siste gangen vi kommer her! Altfor mye godt der skal prøves av!

Memphis Roadhouse kan du finne her, i Christiansgade 32, Århus C, så om du er i Århus, og er glad i amerikansk mat, er dette vel verdt et besøk!









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...