mandag den 3. september 2012

Blåbærsyltetøy med sitron


 Noe av det jeg har savnet mest etter at jeg at flyttet til Danmark, er det å kunne finne bær over det hele. Det å kjøpe blåbær, bringbær, jordbær og så videre på butikken er ikke helt det samme! Og de smaker heller ikke likt heller:(
Jeg prøvde først å lage blåbærsyltetøy (eller rørte blåbær som det også heter) som jeg alltid pleier, men det smakte strengt tatt ikke av særlig mye. Så da var det bare å ta google i bruk å se om jeg kunne finne litt andre måter å få syltet dette på!

Nok en gang ser det ut til at Trines Matblogg har "reddet" meg. Blåbærsyltetøy med sitron! Det kunne man da prøve seg på! Fram med blåbær, sitron og syltesukker, og så var det bare å starte. Og så god som jeg er til å følge oppskrifter, her er slik jeg laget det:

For 3 små glass trenger du:
500 g blåbær
1 liten sitron, saft + skall
200 g syltesukker med pektin


Start med å rense og skylle blåbærene og ha dem oppi en gryte. Vask sitronen (som alltid bruker jeg økologisk sitron når jeg også skal bruke skallet), og riv det gule skallet av den. Del den i to, få med deg alt saften, og ha det hele opp i gryten sammen med blåbærene.
La dem koke på lav varme i 10-20 minutter imens du rører rundt en gang i blant.
Tilsett så sukkeret, jeg startet med 150 gram, og smakte med oppover. Det skal noteres at mine bær ikke var spesielt søte, så de trengte en god del sukker. Om du ikke har syltesukker med pektin, bruk bare vanlig sukker og tilsett et annet syltepulver!
La blandingen småkoke videre til alt sukkeret er oppløst, og det er det.
Jeg valgte å hurtig gi mine bær en omgang med potetmoseren for å få dem litt mere knust, men hva konsistens man ønsker på syltetøyet er opp til hver enkelt;)

Ha det hele på små, rene glass, og fyll glassene helt opp. Sett lokk på og avkjøl med en gang. Oppbevares kaldt. Da vi selv ikke har en bod eller noe annet godt sted å oppbevare syltet, valgte jeg å fryse ned litt av blandingen, så får vi se hvordan det blir!

Så er det bare å nye at man har frisklaget syltetøy i kjøleskapet;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...