onsdag den 5. juni 2013

Rabarbrasmuldrepai med lakris


Mm... Rabarbra. Jeg ELSKER rabarbra, man da jeg bor sammen med to (humpf) som ikke egentlig liker det - får jeg det spist ALTFOR sjeldent. (ihvertfall i følge megselv) - men noe skal da spises likevel!
Denne smuldrepaien ble laget da meg og lillepiken hadde en hyggedag, bare oss to. Det skjer jo engang iblant;) Og jeg hadde bare SÅ lyst til rabarbra - og hun til kake. Og da jeg også hadde en liten boks med litt lakris etter konkurransen jeg vant så var det jo bare å gå igang. Lillepiken syntes den var litt vel sur i seg, så om man har sarte barn, skal der nok tilsettes en liten smule mer sukker.


For en liten smuldrekake til 4-6 stk trenger du:


350 g rabarbra
1 dl sukker (bruk mer om du har en sukkertann!)
1 ts lakrispulver etter ønske
1/2 vaniljestang - frøene
1/2 dl hvetemel
50 g smør
0,75 dl havregryn
1 ss farin
evt: Maizena for å "suge" opp litt av rabarbrasaften


Perfekt oppgave for barnehender!
 Start med å sette ovnen på 180 grader, før du går igang med resten. Bland sukker, lakrispulver + vaniljestangfrøene godt samme, og skjær rabarbraen i biter. Skrell den eventuelt en liten smule om du syntes skallet er for tykt.
Bland sukker,lakris,vanilje-blandingen godt sammen med rabarbraen, og ha dethele opp i bunden av en ildfast form. Bland eventuelt en liten smule maizena inn for å "suge" opp litt av rabarbrasaften om du ønsker kaken litt mindre våt.

Ha hvetemel, smør, havregryn og farin opp i en bolle, og smuldre det hele sammen til du får en jevn blanding. Dette er perfekt barnearbeide!
Når du har en jevn blanding, fordeler du det jevnt på toppen av rabarbraene, til den er ihvertfall sånn noenlunde dekket.

Stekes ved 180 grader (ovnen din skulle være varm nå) i omtrent 30-35 minutter, til toppen et gylden og sprø, og du har en boblende, glovarm masse i bunden!

Nytes som den er, eller med litt vaniljeis til;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...