mandag den 25. marts 2013

Blåbæris laget på blåbærsyltetøy


Her om dagen fikk jeg utrolig lyst på is. Hjemmelaget av slagsen. Litt merkelig med tanke på at det snødde, blåste og var skikkelig kaldt utenfor, men men. Islysten var der likevel!
Jeg benyttet da anledningen til å tørke støv av ismaskinen (som har stått i hvile her gjennom vintere) for å lage årets første is!
Jeg valgte å smake den til med blåbærsyltetøy jeg hadde i fryseren, da jeg fant ut litt for sent at jeg faktisk ikke hadde blåbær! Godt ble det likevel;)


For omtrent 1 liter is trenger du:
3 dl fløte
3 dl H-melk / sødmelk
1/2 vaniljestang
6 eggeplommer
50 g sukker
2 dl hjemmerørt syltetøy med sitron
Evt grov sjokolade

Start med å ha fløte, H-melk, frøene fra vaniljestangen + vaniljesangen opp i en gryte, og kok det opp under omrøring.
Når det er kokt opp, trekker du gryten til sides, og lar det trekke under lokk imens du pisker eggeplommene.
Ha eggeplommer og sukker i en kjøkkenmaskin, og pisk dem gode og luftige, til alt sukkeret er oppløst.
Når de er gode og luftige, heller du fløtemelken opp i eggeblandingen i en sakte stråle under god omrøring.
Ha det hele tilbake i gryten, og varm det opp under omrøringen til det når 82-83 grader. Du vil vite at du er kommet til riktig temperatur når det "henger" litt igjen på røreskjeen. Blir det klumpete er det blitt for varmt;)

Sil massen, og la den kjøle ned til kjøleskapstemperatur.
Ha det hele opp i ismaskinen, og la den kjøre til til massen er god og stiv. Om du ønsker sjokolade oppi, smelter du den, og har den opp i en tynn stråle når massen er halvferdig. Still det hele i fryseren i et par timer, og ta den ut omtrent 20 minutter før den skal spises!
Smaker ypperlig med revet mørk sjokolade på toppen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...