onsdag den 6. marts 2013

Hvitkålstorsk med karry


Når jeg kjøper kål inn, kan det av og til være litt vanskelig å finne ut hva man kan bruke det til. For et kålhode ender alltid opp med å være for mye til det jeg har planlagt - uansett hvor lite et hode jeg kjøper.
For å få litt variasjon over hva det blir brukt til, kom jeg i tanker om at jeg hadde lest om en oppskrift i et eller annet slankemagasin, - mener det var et DDV hefte, om en oppskrift som denne.
Det var en enkel rett, som fylte ganske så mye mer enn jeg trodde; men, enkel og smakfull - og man ble god og mett av det!

For 2 trenger du;
250 g torsk
1 løk
300 g hvitkål (kålhode)
Olje til steking
2,5 dl hønsebuljong/fond
1 eple
Salt
Pepper
Eddike
Karry


Start med å snitte løk og kål fint, og legg det til sides i 2 bunker (hver for seg). Sett ovnen på 200 grader, og finn en stekepanne frem.  Det er supert om den kan tåle 200 grader, men om ikke, så kan det hele bare helles over i en ildfast form når du kommer så langt;)

Ha olje i stekepannen, ha oppi løk og svits den fint. Tilsett deretter hvitkålen, gjerne litt etter litt, og svits det hele godt igjennom til det "faller sammen".
Tilsett en lille smule (1-2 ts maks) og buljongen/foden og la det hele simre i 10 minutter. Smak gjerne til med litt salt og pepper underveis.
Hell blandingen over i et ildfast fat, og legg eplet (som du skjærer i tynne skiver) ovenpå. Legg fisken over der igjen.
Krydre godt med salt, pepper og karry, og sett det hele så i ovnen ved 200 grader i 30 minutter.

Serves med et godt stykke brød til, og nyes;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...