lørdag den 16. marts 2013

Intervallstekt oksecuvette med potetfritter og en frisk salat


Jeg tror innerst inne i meg så gjemmer det seg en liten gutt, ihvertfall når det kommer til mat. Jeg *elsker* kjøtt, og da spesielt en god biff eller stek. Det aller beste stykke kjøtt jeg har fått til nå (som jeg kan huske ihvertfall... Selektiv hukommelse!) fikk jeg på Memphis Roadhouse her til Valentine, hvor kjæresten og jeg tok lillepiken med for å spise. Hyggelig! Anyway, så delte vi en Carnivore Plate, hvor det er litt av det hele, og boom. Jeg var solgt. Ikke mere brisket på meg (selv om den også smakte riktig godt!) men deres beef ribs. Det er noe av det deiligste og møreste stykke kjøtt jeg noen sinne har fått...
Nå, men unasett, hva jeg prøvde å si, er at jeg virkelig ikke kan få nok kjøtt. Eller bacon. Men det er en annen historie. Så en riktig hyggekveld hos oss står på kjøtt, og denne gangen var det ikke noe untak. Med et godt stykke oksecuvette var bunden lagt, og resten kom sådan etter seg selv;)


For 3-4 porsjoner trenger du:
Oksecuvette - 500 g passet oss fint
Grovt salt
Pepper
1 kinesisk hvitløk
Litt vann

750 g poteter
1 dl olje
Salt
Pepper
Paprikapulver

Fetaost
Pinjekjerner
Tomater
Salat


Start med å gjøre kjøttet klart, da det er det som tar lengst tid. Sett ovnen på 180 grader, og gå igang.
Det var kjæresten som laget kjøttet, og han ville gjerne prøve å intervallsteke det. Litt tidskrevende, men det ble veldig godt og mørt.
Start med å risse fettet opp i gode ruter, og dryss salt og pepper over kjøttet. Press hvitløken over det hele, og gni den godt ut.
Ha kjøttet opp i et ildfast fat, og ha en lille smule vann i bunden av fatet. 
Kjøttet ble stekt sånn her; I ovn i 10 minutter, ut av ovn i 10 minutter. Gjenta en gang. 
Sett så kjøttet inn i ovnen i 15 minutter mer. I løpet av denne tiden gjør du potetene klare.
Skrell potetene, og skjær dem opp i stenger av omtrent like stor størrelse. Ha oljen og krydderierne opp i en pose sammen med potetene, og rist/bland det hele godt sammen. Hell det over på en bakepapirkledd stekepanne, og sett det inn i ovnen så de får tilsammen 30-40 minutter ved 180 grader.

Når potetene er kommet inn i ovnen, er de 15 minuttene kjøttet skulle ha på tide å være ferdig, så ta kjøttet ut av ovnen, og pakk det godt inn i folie. Minst 3 fulle lag. Sett så kjøttet til sides, og la det stå å hygge seg imens du lager salaten, og potetene stekes ferdig.


Salaten ble av de enkle, klassiske slagsen - mest av alt fordi jeg er veldig glad i pinjekjerner og fetaost for tiden;)
Start med å skylle salaten i iskaldt vann, og sving den helt tørr. Riv den opp i grove biter, og plasser den i bunden av en skål. Vi brukte iceberg da det var det vi hadde i hus (og den kjæresten best kan li'), men bruk den du har eller liker best.
Tomatene ble skjært opp i store, grove skiver, og fetaosten ble smuldret over.
Ha pinjekjernene på en tørr og varm panne, og rist dem til de begynner å ta farge, og en veldig god lugt begynner å spre seg. Topp salaten med pinjekjernene og sett dem på bordet!

Ta så frittene ut av ovnen, og fordel dem på tallerkenene. Det blir nok ikke plass til alt på en gang, men de skal nok forsvinne, ihvertfall om dere er like glad i det som vi er.
Skjær kjøttet opp i fine og tynne skiver, og det var det;)

Hygg dere videre denne lørsdagskvelden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...