mandag den 21. oktober 2013

Salte mandler


Det med søte mandler sier meg ikke så mye, men begynner du å snakke om salte mandler - så er jeg solgt. Det er ihvertfall realiteten her når det kommer til meg!
Dette var første gang jeg prøvde meg på å lage dette - og slettes ikke siste gang... Posen er jo allerede tom!


For 1 porsjon mandler trenger du:


200 g mandler
2 dl vann
3,5 ss grovt salt


 Start med å ha vann og salt i en gryte, og kok det opp til saltet er helt oppløst.
Tilsett mandlene i det, og kok det opp igjen. Sett så lokk på gryten, og trekk den til sides. Nå skal mandlene stå der i rundt 15  minutter og bare hygge seg selv.

Tenn ovnen på 150 grader, og hell vannet av mandelen. Fordel dem utover på en bakeplate.
La dem steke i ovnen i en 20-25 minutters tid, til vannet er helt dampet vekk. Åpne eventuelt ovnen et par ganger underveis for å slippe litt ekstra damp ut.

La dem så kjøle helt ned. Og nyt dem. For de forsvinner. Fort;)

11 kommentarer:

  1. Nam- dette ser godt ut! Er det Maldon- salt du bruker eller har du et annet å anbefale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Maldon kan saktens brukes:) Jeg bruker bare allminnelig "groft salt" da jeg kan få 1kg til 3 kroner av det her i butikkene - imens maldon har en kilopris på mer enn det tidobbelte;)
      Smaksmessig syntes jeg ikke det gjør det store forskjell, har prøvd å lage det på begge måter, så det er ren økonomi :)

      Slet
  2. Laget en stor posjon til konfirmasjon som er om 3 dager. Her i huset ble de veldig populære, alt spist opp, og ny stor posjon må lages.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en fantastisk lille snack!

      Slet
  3. Det var da veldig mye salt, tenkte jeg. Og - de ble i salteste laget, men ikke uspiselige

    SvarSlet
  4. Kan man blande forskjellige nøtter ? Veldi glad i nøtter og rosiner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville nok først tilsatt rosinerne når blandingen er ferdiglaget og litt avkjølet. Det har jeg gjort med suksess med sjokolade ihvertfall :)

      Slet
  5. har du prøvd å lage desse med vanlig "bordsalt"?

    SvarSlet
  6. Salte mandler er kjempe godt.
    Jeg tar av skallet, koker 1kg mandler, 1 liter vann, 1-2dl salt (avhening av hvor salt du vil ha de). la de koke i 15-20 min. Tørk mandlene godt etterpå. Frityr de i olje (med en klatt smør) i ca 5min. Så avkjøling og nytelse :-).

    SvarSlet
  7. jeg har problemer med at mandlene ikke blir knakende sprøe - følger jo oppskriften! hva gjør jeg galt, er det tørkingen etterpå- hvor lenge skal de "ligge" før man kan nyte?

    SvarSlet
  8. Kan man bruke andre nøtter?

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...