lørdag den 17. august 2013

Syltede kirsebær - perfekt til is!


Her om dagen var jeg på vei ned i skogen, egentlig for å lete etter bringbær og bjørnebær. Jeg fikk en god fangst av ville bringbær, men bjørnebærene var dessverre ikke modne enda. Så det for bli en annen gang;)
På vei ned til skogen kom jeg forbi et kirsebærtre, som bugnet over av modne og søte små kirsebær; og siden det ikke sto på noen privat grunn, fikk jeg da plukket en liten pose med meg hjem også!

Det er helt klart letteste å rense dem med en kirsebærutstener, men om du ikke har en slik en; kan du også gjøre som meg! Forklede, engangshandsker og en dyp bolle med sil i - og det gikk som en lek!

Husk at mye av smaken fra kirsebærene sitter på selse stenen, så ikke kast dem ut!


For en god porsjon sylta kirsebær trenger du:

625 g kirsebær med sten (500 g uten sten)
2 dl vann
150 g sukker
1/2 vaniljestang, frøene
Skall fra 1 appelsin

Start med å finne frem en dyp beholder, hansker, en sil samt et forklede - for dette komme til å grise;)
Legg silen over beholderen så den dekker halvparten av åpningen, og gå så igang!
Klem stenen ut av kirsebærene over og opp i silen, og ha resten av kirsebæret opp i beholderen. Gjenta til du ikke har mer kirsebær igjen!

Del vannet opp i omtrent 3 deler, og ha dem opp i sammen med kirsebærstenene etter tur. Ha vannet oppi, rør godt rundt, og hell vannet fra igjennom silen. Gjenta et par ganger. Siste gang lar du stenene bli vridd i et håndkle for å være sikker på at du får all saften med.

Ha kirsebærene, kirsebærvannet, sukker, vaniljefrøene og appelsinskallet opp i en gryte, og la det småkoke i omtrent 10 minutter til sukkeret er helt oppløst.

Ha en klump med vaniljeis i en tallerken, og hell kirsebærsyltet over som en liten smaksprøve - og frys resten ned for fiiin nytelse resten av vinteren!

De kirsebærene jeg hadde var veldig søte - så smak deg frem om du eventuelt trenger litt mer sukker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...