lørdag den 12. januar 2013

Julematen!

Endelig har jeg fått tatt meg sammen og lagt bildene fra julen inn, og da dukket blant annet disse opp. Selv om jeg selv ikke har laget veldig mye mat i julen, så har vi jo likevel spist litt;)


Første rett ut er middagen vi fikk hos min far, nemlig en klassisk kalkunmiddag.
Helstekt kalkun, masser av deilig stuffing, enkel saus laget på kraften, dampet brokkoli, kokte rosenkål og smørkokte gulerøtter.


Julaften sto der på klassisk torskemiddag, som jeg er vokst opp med. Dampet torsk (som også skal pilles, det hører bare med!) kokte gulerøtter, koke poteter, smeltet smør med persille, stekt rogn og tilslutt lefse med masser av smør i... Mums...


Dette var det jeg spiste til frokost hver dag til det var slutt. Kålrabi og salt lammelår.. mm..


Siste rett ut jeg husket å ta bilde av, var retten kjæresten laget første juledag. En klassisk dansk flæskesteg med det hele. Flæskesteg, hvite poteter, brune poteter, franske poteter, asier, rødkål og brun saus (får se om jeg tok nok bilder av det hele for å lege ut det hele, ellers så får det heller komme en annen gang. For det er slettes ikke siste gang det blir laget!)

Utover dette fik vi også spist riskrem, masser av konfekt, småkaker, pinnekjøtt, taco, lang lunch med masser av pålegg, is, dansk frokost, kjedelig pizza fra SuperSpeed, laget pølsehorn, handlet inn masser av Sørlands Chips og Freia melkesjokolade, spist en liten dansk julefrokost med flæskesteg, medister, egg, frikadellemat,  fiskefilet, enda mere godteri, og en supergod deilig hjemmelaget burger.. Så kom tiden endelig for en tur hjem, og julen ble avsluttet med en enkel pesto-pasta salat, for å liksom falle tilbake på hverdagen. Og det var deilig det!

Etter en lang uke med fråtsing, er vi tilbake i hverdagen, dog holder vi ikke "spare-januar" som så mange andre gjør;) Det blir likevel masser av supper, da rotfruktene er fantastiske på denne tiden av året, og det varmer godt i en kald hverdag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...