fredag den 25. april 2014

Laks med ingefær og sitron, serveret med stekt blomkålsris


Jeg er sikker på at det er flere enn meg som til tider kan finne det litt vanskelig å få ned alle de grønnsakene man nå blir anbefalt om dagen - spesielt om man er litt kjørt tørr i gulerøtter... Altså, gulerøtter i seg selv er flott, men jeg blir altså litt lei i lengden!
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve blomkålsris, men det med å stå og røre i en gryte, eller hurtig dampe den, eller spise dem råd... Ikke akkurat det jeg hadde lyst til. Så, det ble liksom utsatt!
Men så, for ikke så lang tid siden, kom jeg over det å lage det i ovn inne hos Xenia - og så var liksom det startskuddet. Kombinert med spicy laks og litt småsterke erter, var dette godt. Lillepiken syntes det litt i sterkeste laget, men det er nå så;o

For middag til to trenger du:

1 blomkålshode
Litt olivenolje
Salt

200 g frosne erter
1/2 løk
Litt sitronsaft
Litt karri
Salt
Pepper

2 stykker laks
Litt chilikrydder
1,5 ss soya
1 ss sitronsaft
Litt ingefær


Start med å tenne ovnen på 200 grader, og del blomkålen opp i mindre stykker. Skjær det grønne vekk. Kjør det i en kjøkkenmaskin til det har konsistens henad grøtris. Kan eventuelt rives på et rivjern.
Fordeles på en bakepapirkledd langpanne, fordel oljen over, og topp med litt salt. Stekes i 10-13 minutter ved 200 grader.

Skjær laksen opp i mindre stykker, og ha det hele opp i en stekepanne sammen med det våte og krydderiet. Stekes til det våte er stekt inn, og stykkene er forholdvis tørre.

Hell litt kokene vann over ertene, og la dem trekke et minutts tid, før du heller vannet fra. Fordel finhakket løk over, dryss litt karri, salt og pepper, og topp med sitronsaft.

Bland det hele sammen når det er ferdig, og serveres som det er!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...