onsdag den 22. maj 2013

Smørstekte ramsløkspoteter, stekt laks og tomatsalat med "feta" og basilikum


Coco & Co er en fantastisk blogg jeg har fått øynene opp for her på det siste. Enkel og ujålete mat som passer til det meste - akkurat slik jeg liker det!
Disse potetene falt jeg over for et stykke tid siden, men da det både skulle passe med at jeg hadde ramsløk OG at kjæresten ikke skal være hjemme (jeg ville ha fisk til!) har det latt vente på seg!

Men, så bød anledningen seg, og tilsatt til vårløk (det kunne trenge til å bli brukt) ble dette et godt og fullverdig måltid. Slettes ikke siste gang jeg lager poteter på denne måten - jeg ELSKER smør.


For 3 trenger du:

3 laksefileter
Olje til steking
Hvitløkspepper

400 g små poteter
2 vårløk - finsnittet
1 håndfull ramsløk - grovt snittet
25 g smør

125 g cherrytomater
1 håndfull "feta"
Basilikum
Vineddike

Start med å sette vannet over for å koke til potetene, og kok dem nesten helt ferdig. La dem så trekke litt i vannet, før du har dem opp i en stekepanne med smørret. La dem surre på lav varme i en 5-10 minutter. Helt på slutten av steketiden tilsetter du ramsløk og vårløk, lar det surre me et par minutter og server!

Laksen ble "rotelaks" denne gangen, da jeg kikke vekk litt for lenge så skinnet satt fast;)
Men slik du egentlig skal gjøre det; Varm olje eller annet fettstoff på panne, og dryss litt krydderier på laksestykkene. Stek dem et par minutter på hver side, og legg dem så til sides.

Salaten ble viiireklig enkel idag. Del cherrytomatene i to, nipp en liten håndfull basilikumblader av, og topp det hele en en ferdigoppskjært "feta". Dryss litt eddike over det hele, og server;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...