onsdag den 29. maj 2013

Lakriskake med ricecrispies og friske bær


Dette innlegget har vært på vei lenge - faktisk helt siden vi spiste kaken lørdag kveld;) Men hverdagen har slått hardt ut, og i kombinasjon med pollenallergi, har inlegget brukt et stykke tid på å komme! Men her kommer det da;)
Lige siden jeg så et bilde av denne kaken på mitlivskogebog.com har jeg ventet på en anledning til å lage den. Det er nemlig en god og syndig kake;) ENDELIG bød anledningen seg forrige helg, da vi hadde besøk fra Norge av min far som ikke kan spise hvetemel, så det var bare å gå igang. Og da jeg i tillegg fant yankie-bars med lakris, så var bunden bare lagt. Det gjorde jo heller ikke noe at jeg for et par uker siden vant en konkurranse inne på Rav Food - en deilig boks med så laatterlig godt lakris!
Lakriskremen ble en liten smule sterk, så jeg reduserer lige mengen i oppskriften. Smak deg heller frem;)
Da man ikke kan få Yankie-bars i Norge, anbefaler jeg å hamstre om man først kommer til Danmark - for det smaker syndig godt! Et godt alternativ er å lage den med tilsvarende mendge Mars-barer, og følge oppskriften resten av veien, så får du likevel en kake med masser av lakrissmak!
Dette er også en super "gjestekake", da du kan lage bunden dagen i forveien, og bare lage kremen og pynte kaken rett før servering;) Alt i alt en meget anvendelig kake!




 For en rund kake, 8-10 personer

200 g Yankie-bar med sjokolade // Mars bars
100 g Rice Crispies // Puffet ris
50 g smør
5 ss lys sirup

1/2 liter piskefløte
1 ss Raw Liquorice Powder (en liten SS)
1 sitron, skallet
300 g jordbær
75 g blåbær
Revet hvit sjokolade


Start med å skjære sjokoladen i små stykker, og ha den opp i en gryte med smør og sirup. Smelt det på lav varme i en gryte under forsiktig omrøring.
Når det er smeltet vender du det  FORSIKTIG i inn i Rice Crispiene, pass på at du ikke knuser for mange. Bre det hele ut over en bakepapirkledd kakeform, og still den på kjøl i minst en time, men gjerne et helt døgn i forveien.

Pisk fløte, sitronskall og lakrispulver til en fin krem (smak til underveis!) og dekk kaken til med det. Topp med jordbær skjært i fire, blåbær og revet hvit sjokolade helt til slutt!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...