onsdag den 7. maj 2014

Søte boller uten sukker


Nå går lillepiken i en barnehage med ganske så streng sukkerpolitikk - men heldigvis "godtar" de i det minste fruktsukker;) Det gjør det hele bare litt lettere!
Sunde Madpakker har mange gode oppskrifter som gjør det lett i hverdagen å få inn litt mer grønt - som om man klarer å lese rent dansk, vil jeg klart anbefale siden!

Oppskriften under er meget inspirert derfra, men jeg klarer jeg selvfølgelig ikke å følge oppskriften helt likevel!


For rundt 25-30 små boller trenger du:

1 stor mango - blendet
30 g smør
3 dl melk
1/2 ts salt
1 pakke gjær
100 g rugmel
500 g hvetemel
50 g havregryn

Blend mangoen og har det hele sammen opp i en bolle, men hold til tilbake med alt det tørre til å starte med. Det kommer veldig ann på hvor stor mangoen er!
Min var ganske så stor, så selv med alt det tørre jeg hadde i, ble deigen forholdsvis våt. Det lot jeg heller bli sånn, og lavde så bollene deretter.

Bland det hele godt sammen, og la deigen heve i 45 minutter. Fordel deigen på to langpanner ved hjelp av en skje, og la de så etterheve i rundt 25 minutter. Imens varmer du ovnen opp til 220 grader.

Stek bollene i rundt 15 minutter, men følg mye med når du runder de ti. Som alltid går det plutselig veldig fort!

Nytes som du ellers spiser boller - som de er, eller med smør!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...