torsdag den 10. oktober 2013

Tomatsuppe med reker og karry


Middagen i går skulle egnetlig være fisk i pakker i ovnen - men etter en hurtig kikk i fryseren kunne jeg se at det ble det ikke noe av. 1 filet til to personer er litt i minste laget, ihvertfall når det er snakk om oss to;)
Der lå en liten pose reker i fryseren, så det ble den som fikk turen i dag. Og det funket da ok det. 
Lillepiken elsket det - jeg var litt mer skeptisk. Men suppen var god - det er ikke det. Jeg er bare ikke særlig begeistret for varme reker. Så om du er som meg, tilsett først rekene i tallerkenen som topping når det skal spises, og ikke opp i gryten med suppen;)
For suppe til 3-4 trenger du:

1 løk
1 hvitløk
Olje
2 små gulerøtter
1-2 ts karry
1 boks hakket tomat
2 dl vann
1 dl fløte
Salt
200 g reker



Start med å grovhakke løk og hvitløk, og ha det opp i en gryte med en liten smule olje i bunden.
Tilsett gulerøtte i små skiver og karry, og svits det godt.
Ha i hakket tomat, buljong og vann, og kok det opp til gulerøttene er møre. Blend det hurtig sammen, gjerne til den grove ende.
Ha fløte oppi, kok det opp og smak det hele til med salt.
Ha eventuelt oppi rekene nå, eller vent med å bruke dem som topping helt til sist.

2 kommentarer:

  1. Hei. Hvor får du kjøpt pangasiusfilet? og hvordan er smaken? Jeg tåler ikke laks eller torsk. Men elsker seifilet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her i Danmark får man kjøpt det over alt, men i Norge har jeg blant annet sett filetene i Rema1000 og i invandrerbutikker - spesielt de asiatiske. Den er alltid på frost.
      Smaken er nesten ikke-eksisterende, den smaker nemlig omtrent av ingenting... Så det er ofte en god fisk for dem som ikke kan li' fisk. Bruksområdene er ganske samme som med torsk:)
      Så håper jeg da du kan finne en pakke og prøve deg frem!

      Slet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...