fredag den 18. oktober 2013

Bønnefritter


Bønnefritter har lenge hatt sin gang her i blogland, ihvertfall i de fleste danske blogger jeg leser med på! Når det komme til frosne bønner, syntes jeg godt det kan være litt kjedelig. De blir lett våte og kjasne, og smaken er ganske så kjassen. Så man kan jo lett tenke seg til hva min reaksjon på dette her var. Uansett, jeg er typen som har instillingen "alt skal smakes en gang, så kan jeg heller si at jeg ikke liker det" - og det lever jeg helt klart etter!


For tilbehør til 2-3 trenger du:

500 g frosne bønner (ferske går også super, men det koster jo også det mer;))
Olivenolje, 1-2 ss
Grovt eller flak salt

Varm ovnen opp til 200 grader varmluft.
Ha de (frosne) bønnene i en stor skål, og vend dem i oljen. Oljen vil stivne litt i kontakt med de kalde bønnene, men det gjør ikke det store.
Dryss dem godt med salt, og fordel dem så utover en bakepapirkledd langpanne. Stekes i 30-40 minutter - og husk og vend dem underveis. Det er ikke til å unngå at noen blir litt bedre bakt enn andre;)

Bruk det på samme måte som poteter - det smaker supert!

(og om du skal lage mer enn 500 gram, vil jeg anbefale 2 bakeplater. Det blir for mye fukt i dem når de ligger mye tettere enn det 500 gram fyller på en plate)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...